"Petr to zvládá lépe" aneb jak demoralizovat vaše lidi

Ilustrační snímek

Stejně jako nám rodiče vtloukali od mala do hlavy, tak i před zaměstnanci se vyplatí nejdříve myslet a pak až teprve mluvit. Ne vždy totiž vaše původně dobře míněné hlášky padnou na úrodnou půdu. Server Open Forum dal dohromady hned devět věcí, které byste si jako lídři měli před svými lidmi odpustit:

„Doufám, že tento projekt zvládnete.“

Odpusťte si slova, která značí pochybnosti. Dejte zaměstnancům „naději“, že přidělený úkol zvládnou bez obav z vašich pochybností. Vyzkoušejte raději větu: „Věřím vám a vím, že mě nezklamete.“

„V této firmě už pro vás zřejmě nenalezneme lepší uplatnění.“

Říct někomu, že ve firmě už nenalezne svou budoucnost, je jednou z nejkrutějších možností, jak mu sdělit pravdu. Vy však potřebujete být upřímní a milí zároveň, aby se vám z toho sdělení zaměstnanec nezhroutil.

„Neplatím vás za…“

„…protože jsem to řekl.“ „Já jsem ten, kdo to tady má na starosti.“ Nedokazujte zaměstnancům vaši nadřazenost. Pokud jim přímo nebo jen v narážkách budete připomínat, že právě vy jste ten, kdo může rozhodnout o tom, zda ve firmě zůstanou, je to jistý způsob, jak je demoralizovat.

„Váš stůl není příliš organizovaný.“

Zpětná vazba je pro zaměstnance důležitá. Dbejte však na to, aby případná kritika nebyla bezdůvodná, a tím pádem není demoralizující. Pokud budete zaměstnance peskovat například za nepořádek na stole, dáváte tím najevo své osobní preference. Uklizený stůl však nikterak významně nepomůže efektivitě vašeho podnikání.

„Na tom jednání budu hovořit já.“

Pokud je důležité, abyste vy byl tím, kdo jednání povede, a váš podřízený se postará o další část meetingu, pak je to v pořádku. Jestliže mu však nedáte šanci, aby přispěl svou částí, bude se cítit podhodnocený.

„Co je to s vámi?“

„To je vše, co vás naučili v MBA programu?“ „Kolikrát to mám opakovat?“ Zdvořilost je ve stresovém prostředí často narušena. Vaše frustrace z nového zaučující se ho zaměstnance vám může přerůst přes hlavu, tak pozor na to.

„Petr to zvládá lépe.“

Vyhněte se srovnávání s ostatními zaměstnanci. Benchmarking je dobrý, ale v tomto směru vyvolá pouze negativní emoce ze stran vašich zaměstnanců.

„Moc nadějně bych to neviděl.“

Zachovejte lidem naději. Nedávejte jim najevo, že se pro ně dveře zavřely a vy máte pocit, že jejich schopnosti nejsou pro danou aktivitu nebo pozici dostačující.

„Slýchám na vás samé stížnosti.“

Náš mozek má tendenci řadu věcí generalizovat. Vězte, že jedna, dvě stížnosti, ještě neznamenají, že si všichni na danou osobu stěžují nebo s ní nechtějí pracovat. Máte-li reagovat na stížnost na zaměstnance, pak mu dlužíte konkrétní vysvětlení.

-bn-

Zdroj: OPEN Forum - americký server sdružující komunitu malých a středních podnikatelů
Zobrazit přehled článků ze zdroje OPEN Forum