Palčivá místa vašich (sebe)prezentací

Ilustrační snímek

„Pitch.“ Zaslechli jste už někdy tento anglický výraz? Ani jej nehledejte ve slovníku. Jeho překlad stejně příliš neodpovídá jeho využití (nejen) ve firemní praxi. V podstatě jde o krátkou souhrnnou prezentaci stručně představující profesi, událost, produkt, organizaci nebo vlastní osobu. Jde o způsob, který je oblíben projektovými manažery, prodejci, marketingovými specialisty a jednoduše všemi osobami, které potřebují rychle a efektivně sdílet podstatné informace. A kdo nepotřebuje, že? Server Business Matters směrem k tomuto tématu upozornil na několik palčivých míst:

1. Nesrozumitelnost je jedním z primárních selhání, které z vás Billa Gates s jeho epochálním projevem zkrátka neudělá. Je pěkné, že víte, co znamená „cloud-based“, co když vaši posluchači ne? Následujte pravidlo: Pokud by vám neporozumělo 12leté dítě, pak je váš pitch špatný.

2. Nedůvěryhodnost je dalším z výmolů na silnici. Pokud tedy slyšíte své nadřízené, jak na váš projev reagují: „Ano, my chápeme, že je řešení této situace nevyhnutelné. Proč se ale domníváte, že právě vaše řešení je to pravé?“ Ujistěte se, že to, co říkáte, máte vždy podložené fakty/zkušenostmi.

3. Povrchnost představuje neschopnost studovat věci z větší perspektivy a do hloubky. Chrlit myšlenky během porady je sice pěkné, ale rozhodně si nemyslete, že jste proto bůhvíjak kreativní. Raději se chytněte (a držte) jen jedné myšlenky, kterou proberete do hloubky.

4. Neakčnost značí nedostatečné zapojení publika do sdílení vašich myšlenek. Nesnažte se na lidi jednostranně chrlit své myšlenky. Zapojte je do procesu. Vyvolejte diskuzi, požádejte o zpětnou vazbu, zeptejte se na témata, která by měla být dále prodiskutována. Dejte publiku pocit, že hraje důležitou roli ve vaší prezentaci.  

5. Neunikátnost komunikovaného obsahu není zas tak neobvyklou záležitostí. Vzpomeňte si, kolikrát jste byli na školení nebo poradě a poslouchali věci, se kterými jste už dávno obeznámeni. Mnohokrát že? Nikdo neříká, že úspěšné myšlenky nejsou dále replikovány. To je v pořádku. Kolik z vás ale umí nabídnout tomuto obsahu přidanou hodnotu?

6. Nepřipravenost je snad nejzávažnější hřích prezentací. Možná máte skvělé odpovědi na všechny otázky (věřte, že většinou se to nazývá „okecávání“), pokud je ale nutné hovořit k věci a bez omáčky, bez přípravy to nepůjde.

-bn-

Zdroj: Business Matters - web předního britského časopisu pro malé a střední podniky
Zobrazit přehled článků ze zdroje Business Matters