Organizace, na které je spolehnutí

Žijeme v době po krachu Enronu a dalších firem a v době různých finančních skandálů. Není divu, že se všichni ptají – na koho se vůbec můžeme spolehnout? Odpovědí může být průzkum, který provedl Karl. E. Weick na University of Michigan. Zjistil, že vysoce spolehlivé organizace (zejména jejich manažeři) vykazují několik společných charakteristických rysů:
* Manažeři těchto firem neusínají na vavřínech. Nenechají se opít momentálním úspěchem a snaží se spíše odstraňovat chyby, které se vyskytly. Spoléhají na svou intuici, která jim říká, že něco není v pořádku a podporují i ostatní, aby se nebáli sdělovat své pocity.
* Dokáží naslouchat svým odborníkům a zaměstnancům „v první linii“. Ti mají určité zkušenosti, lepší obrázek o procesech, které ve firmě probíhají a vědí, co dělat.
* Nechávají řešení vykrystalizovat z nepříznivé situace. Někdy se v krizi objeví řešení samo – je třeba nezpanikařit a snažit se podívat se na celou situaci z více úhlů.
* Snaží se pochopit složitost organizace. Nezjednodušují si věci a situace, ale spolupracují s ostatními kolegy a sdílejí s nimi své názory a zkušenosti. Berou jako fakt, že složitost organizace plyne z toho, že zde pracují různí lidé s různými zkušenostmi.
* Předvídají a plánují, ale snaží se také řešit mnoho věcí za běhu. Ne všechno je předem dané a předvídatelné.

**Datum vydání:** IV/2002
Zdroj: Fast Company - portál předního amerického magazínu pro manažery
Zobrazit přehled článků ze zdroje Fast Company