Oponent je buď ďábel nebo blázen

Oponent je buď ďábel nebo blázen

Všechna šťastná jednání se podobají jedno druhému, ale každé nešťastné jednání je nešťastné svým vlastním způsobem. Účastníci hladkého jednání jsou slušní, rozumní a schopní. Účastníci „pekelného“ jednání budou nejspíše potrhlí, paranoidní, hysteričtí, hrubí nebo všechno dohromady. Jednání často odkrývají špatnou stránku obchodu, urážení, strach, ego, aroganci, neurózy a dysfunkční přístupy. Nezralým nebo jinak neschopným oponentům se nevyhnete. Klíčem je jako v medicíně včasné odhalení. Co zjistíte o svém oponentovi při prvním kontaktu, je podstatné. Samozřejmě vás někteří oklamou, ale váš instinkt je většinou chytřejší než vy sami. Přemýšlejte o prvním telefonickém kontaktu nebo setkání a hledejte nepřiměřené signály.

Nepřemýšlejte o obtížných jednáních jako o potížích, ale jako o výzvách. Zkušenostmi se naučíte s ostatními zacházet. Nenechte se vyvést z míry tím, co oponent provádí, jakkoli je to hrozné. Zůstaňte soustředění na své obchodní cíle a na aktuální problém. Nestupňujte nepřátelství, abyste se nechytli do pasti verbálního násilí a urážek. Nevšímejte si jich. V podstatě to není problém vás, ale vašeho oponenta. Možná používá nepříčetnost jako způsob manipulace. Nejlepší je začít vyjednávání hovorem o zájmech oponenta a udělat malý ústupek. Vlastně by vám takovýchto lidí mělo být líto, protože to určitě nemají lehké ani v životě. Až s nimi skončíte, půjdete dál, ale oni se sebou musí žít celý život.
-ba-
Zdroj: Entrepreneur.com - portál předního amerického časopisu pro podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Entrepreneur.com