Obrňte se proti konfliktům. Budete to potřebovat

Se zaměstnanci, kteří se snaží vypořádat s novými podmínkami distanční práce i možnými osobními starostmi, které je trápí, může být konflikt na pracovišti výraznější a složitější. Je potřeba se na to dobře připravit, abyste situaci zvládli ustát.

Není pochyb o tom, že se svět práce od počátku pandemie výrazně změnil. Mnoho lidí se potýká s psychologickou výzvou dramatických změn ve svém životě. I když jsme se mohli časem přizpůsobit počátečním náhlým změnám, situace stále zůstává nejistá. Někteří z nás přecházejí zpět na fyzické pracoviště, zatímco jiní se snaží vypořádat s dlouhodobými dopady práce na dálku nebo obavami o finance a jistotu zaměstnání.

Stres a úzkost, kterým mnozí z nás stále cítí, mohou mít na nás významný dopad, a to jak fyzicky, tak psychicky. Stres ovlivňuje naše myšlení a chování, což zvyšuje pravděpodobnost, že se dostaneme do konfliktních situací. Konflikt může zase způsobit značnou úzkost, která dále ovlivňuje naše zdraví a pohodu. A tak dále...

Uvědomte si, že je potřeba komunikovat v této nelehké době odlišně. 

Obecně, ať už virtuálně nebo osobně, je potřeba tvrději pracovat na vzájemném porozumění. Například při videohovorech nám chybí mnoho užitečných signálů řeči těla, které pomáhají lepší komunikaci. Bez těchto kontextových podnětů je těžší pochopit něčí úmysl a konflikt je na světě.

Je potřeba vést komunikaci prakticky i transparentně. Buďte empatičtí a ohleduplní k duševním rozpoložením vašich lidí. Neberte si konflikty osobně. Snažte se je více povzbudit ke sdílnosti, abyste měli představu o tom, co právě osobně řeší. Včasně díky tomu můžete podchytit například možné zhroucení či vyhoření člověka.

Okolnosti každého člověka jsou jedinečné a různí lidé se budou zabývat tlaky současné situace odlišným způsobem.

 Jak virtuálně vyřešit konflikt

Přestože mnoho základních dovedností pro řešení konfliktů zůstává stejné, zvládnutí konfliktu může v online prostředí trvat déle. Videohovor může chvíli trvat, než se naplánuje, a v jeho průběhu také trvá o něco déle, než se navodí atmosféra, vytvoří určitý vztah a porozumění.

Zatímco řešení konfliktu osobně by mohlo zabrat i celý den, v online prostředí je vhodnější jej rozdělit na kratší relace v různých dnech, protože pro strany je obtížné celý den sedět před obrazovkou.

Pokud konflikt zůstane nevyřešený, může se utužovat a růst, což bude mít nepříznivý dopad na zdraví a pohodu zúčastněných osob. S týmem pracujícím na dálku může být lákavé vyhýbat se řešení složitých situací a čekat, až se to vyřeší tváří v tvář. Důrazně však doporučujeme, abyste se tomu vyvarovali.

Ačkoli v současné situaci existují problémy při řešení konfliktů, existují i ​​příležitosti.

Spousta lidí se těší práci na dálku a shledává produktivnější domácí prostředí. Můžeme díky tomu také hlouběji poznat naše kolegy a jejich osobní život prostřednictvím kamery nebo chatu v počítači, když se na obrazovce náhle objeví například děti nebo domácí mazlíčci. Případně sdílíme s ostatními různou inspiraci a povzbuzení. Pocit uvolnění při práci a budování silnějších vztahů s našimi spolupracovníky pomáhá redukovat zbytečné konflikty a umožňuje nám s ním vyrovnat se klidněji, když k němu dojde.

Mnoho zaměstnanců má také více času na sebevzdělávání. Online školení může snadno a levně oslovit lidi na jakémkoli místě. Interaktivní skupinový výcvik je zvláště užitečný při učení dovedností v oblasti řešení konfliktů a zprostředkování. Toho lze dosáhnout online pomocí kreativního, dobře strukturovaného obsahu a nácvikových relací. Další výhodou je, že se učíte spolu s kolegy z různých míst, kteří se s vámi jinak nesetkají.

Čelíme nejisté budoucnosti, ve které bude mnoho organizací pod finančním tlakem. Nikdy nebylo důležitější pomáhat našim lidem orientovat se v konfliktu zdravým způsobem než nyní. Pokud uznáme dovednosti, které je třeba rozvíjet, a pokud je to nutné, podporujeme týmy školením a externí odborností, konflikt lze vyřešit rychle, neformálně a ve spolupráci.

 

 

-bb-

Zdroj: Changeboard - britský portál zaměřený na HR a rozvoj kariéry
Zobrazit přehled článků ze zdroje Changeboard