Negativní zpětná vazba: Jak ji dávat svým podřízeným

Úkolem manažera je poskytovat podřízeným vhodným způsobem zpětnou vazbu tak, aby věděli, co dělají dobře a v čem by se naopak mohli o něco zlepšit nebo svůj přístup změnit. Tento manažerský úkol v sobě mimo jiné zahrnuje i podávání negativní zpětné vazby. Jak kritickou, negativní zpětnou vazbu dávat tak, aby měla kýžený dopad na výkon a chování podřízeného?

Ilustrační snímek

Tyto tipy přinesl server Harvard Business Review.

Buďte objektivní a nechte emoce stranou

Když dáváte podřízenému negativní zpětnou vazbu, nesmíte spoléhat na domněnky či na svoje pocity. Pracujte s jasnými, doložitelnými a objektivními daty. A nechte své emoce stranou.

Nechoďte okolo horké kaše a mluvte jasně

Někteří manažeři neradi dávají negativní zpětnou vazbu, a tak se snaží z nepříjemné situace podvědomě tak trochu vybruslit tím, že při rozhovoru s podřízeným mlží a nepojmenovávají věci pravými jmény. Chudák podřízený pak ale ani často přesně neví, co vlastně dělá špatně nebo jak situaci vnímáte vy. Když už podřízenému kritickou zpětnou vazbu dáváte, mluvte k věci a jasně a pojmenovávejte věci pravými jmény (byť samozřejmě s respektem a bez zbytečné příkrosti).

Využijte sandwichovou metodu

Tato metoda je jednoduchá a umožní podřízenému negativní zpětnou vazbu lépe strávit. Odkazuje na složení sandwiche, který má tři vrstvy – chléb, vnitřek, chléb. Stejným způsobem postupuje i při podávání negativní vazby (vnitřku) a zabalte ji do pozitivní zpětné vazby (tedy chlebu). Začněte něčím, za co podřízeného pochválíte, pak přejděte k negativní zpětné vazbě, a skončete opět na pozitivní notu.

Podejte negativní zpětnou vazbu co možná nejdříve

Stejně jako u pozitivní zpětné vazby platí i u té negativní, že byste ji měli podřízenému podat co možná nejdříve. Jestliže vidíte, že podřízený něco udělal jinak, než byste si představovali, ale další půlrok nic neřeknete a o problému se zmíníte až za dlouhou dobu na pravidelné bilanční schůzce, jen těžko můžete očekávat, že si váš podřízený vezme vaše rady k srdci a zamyslí se nad tím, co by měl dělat jinak. Nenechávejte podřízené v domnění, že se nic neděje, a raději jej konfrontujte hned. Můžete tak předejít i dalšímu prohloubení daného problému.

 

-mm-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review