Kritika má svá pravidla. Bez nich je zbytečná

Smyslem vyjadřování kritiky je zlepšit výkon kritizovaných osob a přiblížit se splnění společných cílů. Při tom je zároveň třeba posílit, nikoli zničit, vzájemnou důvěru a respekt.

Platí to v managementu, stejně jako ve sportu nebo v životě obecně.

Pokud svou kritiku myslíte dobře a chcete druhé motivovat, aby na jejím základě provedli určité změny, které budou ku prospěchu vám všem, držte se následujících zásad.

Ilustrační snímek

Pro server Harvard Business Review je sepsala Deborah Brightová, která v době svých studií patřila mezi desítku nejlepších amerických potápěček. Po ukončení vrcholové sportovní kariéry založila vlastní vzdělávací společnost a aplikuje řadu svých zkušeností ze sportu při koučování ve firemním prostředí.

1. Spojte kritiku s řešením problému

Příklad ze sportu: „Musíš víc natáhnout pravou nohu.

Kritizujte co nejkonkrétněji, aby bylo jasné, co přesně je podle vás třeba dělat jinak a lépe. Místo vysvětlování, co má dotyčný dělat, se jej zeptejte, jak si sám myslí, že by se měl zlepšit. Umožněte mu, aby sám navrhl řešení nebo alespoň určité součásti celkového řešení.

2. Mluvte o něčem, co je pro kritizovaného důležité

Příklad ze sportu: „Myslíš, že takhle se dostaneš na olympiádu?

Kritiku je dobré spojit s něčím, o čem víte, že je pro danou osobu velmi důležité. Pro někoho může například být zásadní, aby jej kolegové respektovali. Když však bude opakovaně chodit pozdě na porady, zeptejte se jej, jaký vliv si myslí, že to může mít na respekt kolegů. Jakmile je kritika spojena s něčím, na čem nám osobně záleží, bereme ji mnohem vážněji.

3. Zachovejte neutrální tón hlasu i řeč těla

Někteří trenéři zvyšují hlas a výrazně gestikulují, aby dali sportovcům najevo, že mohou být lepší. Často se to děje i v komunikaci mezi manažery a podřízenými. Kritika je však mnohem efektivnější, když zachováte klid.

4. Respektujte osobní preference

Každý sportovec i zaměstnanec může mít jiný způsob přijímání zpětné vazby, který mu nejvíce vyhovuje. Zjistíte to jen tak, že se zeptáte a domluvíte na dalším postupu.

Někdo chce kritiku slyšet okamžitě, někdo zpětně za celý den či delší období. Někdo preferuje osobní pohovor, někdo e-mail. Někdo se bude cítit lépe, když si popovídáte mimo firmu.

Respektujte to a vaše kritika nezůstane nevyslyšena.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review