Když máte v týmu introverta: Jak jej efektivně vést?

Mnoho manažerů bohužel dělá tu chybu, že naslouchá nejvíce těm podřízeným, kteří jsou nejhlasitější, nejvíce si stěžují a nejvehementněji prosazují svůj názor. A když mají v týmu někoho uzavřenější povahy, často mu nevěnují takovou pozornost. Tím však mohou u dotyčných introvertů vzbudit pocit frustrace a navíc mohou připravit svůj tým o řadu zajímavých nápadů a podnětů. Zde je tedy několik tipů, jak vést podřízeného, který je introvert.

Ilustrační snímek

Dbejte na pravidelná individuální setkání

Jak uvádí Management Today, v případě introvertů je potřeba nezanedbávat pravidelná individuální setkání s vámi jako manažerem. Tyto krátké schůzky (stačí 15-30 minut jednou týdně) neodkládejte ani nepřeskakujte, i když se zdánlivě nic neděje a dotyčný podřízený nemá očividně žádný problém, který by chtěl řešit. Pokud totiž budete spoléhat na to, že daný pracovník se sám ozve, až bude mít problém, taky se nikdy nemusíte dočkat a spousta problémů může zůstat nevyřešená pod povrchem.

Dejte všem podřízeným stejný prostor se vyjádřit

Jako manažer nesmíte naslouchat jenom těm podřízeným, kteří nejvíce křičí a jsou nejvíce asertivní. Abyste dali introvertnějším pracovníkům možnost se také vyjádřit k dění v týmu, utvořte systém, ve kterém mají všichni stejný prostor se vyjádřit – například na týmové schůzi dávejte každému pětiminutový prostor mluvit nebo umožněte podřízeným přispět do nějaké virtuální schránky přání a stížností.

Aktivně se zajímejte o názory a blaho introvertnějších podřízených

Jak jsme psali v prvním bodu, u introvertních podřízených nesmíte čekat na to, až sami přijdou s nějakým podnětem nebo problémem k řešení. Aktivně se o ně musíte zajímat. To, že si nestěžují nebo za vámi nechodí, ještě neznamená, že nic neřeší nebo že se nic neděje. Mluvte s introvertními podřízenými, zajímejte se o to, co řeší a čím si prochází, a nenechte se uchlácholit zdáním, že se nic neděje.

Vytvořte v týmu kulturu vzájemného respektu

V obecné rovině pak má manažer za úkol budovat ve svém týmu kulturu vzájemného respektu, kdy si všichni členové týmu navzájem naslouchají a nikoho neostrakizují jenom kvůli tomu, že má uzavřenější povahu. Nikomu nenadržujte, měřte všem stejným metrem a dlouhodobě v týmu budujte kulturu vzájemné spolupráce a pochopení.

 

-mm-

Zdroj: Management Today - portál britského manažerského magazínu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Management Today