Kdy je čas opustit post lídra?

Ilustrační snímek

Založili jste firmu a stojíte nyní v jejím čele? Jak se cítíte ve vrcholné pozici? Jste spokojeni stejně tak jako vaši lidé a firma prosperuje? Pak ani dále číst nemusíte. Pokud však přeci jen máte určité pochybnosti, pak právě pro vás připravil server Business 2 Community ve spolupráci se členy Young Entrepreneur Council (YEC) 8 faktorů, podle nichž podnikatel pozná, kdy je čas odejít z vedení společnosti a raději najmout nebo povýšit někoho jiného.

1. Chybí nadšení

Tak jak se podnik rozrůstá, způsob práce se mění a často se stává, že vlastní role ve firmě začne přerůstat podnikateli přes hlavu. Pokud samotný zakladatel ztrácí zápal pro business, který vytvořil, je čas si hledat náhradu.

2. Špatná retence

S rychle se měnícími podmínkami ve firmě roste i role péče o lidské zdroje, jejichž motivaci a energii budete při dalším rozvoji potřebovat. Pokud vás však vaši lidé opouštějí, je chyba ve vás – lídrovi. Pro své velké myšlenky potřebujete skvělý tým. Nejste-li jej schopni správně motivovat, pak ani oni nemají vůli podporovat vaši vizi.

3. Mnoho starostí a jen dvě ruce

Pokud podnikatel začíná být příliš zahlcen svými povinnostmi, pak je téměř jisté, že některé stránky začne zanedbávat a může tak mnohé své spolupracovníky demotivovat. Navíc často ztrácí širší přehled o stavu ve firmě. Vedení týmů je však práce na plný úvazek a vyžaduje konstantní péči a pozornost. Nestíháte-li, najděte někoho, kdo bude.

4. Založit neznamená umět vést

Založení úspěšné firmy, která není doménou jediné osoby, vyžaduje sadu rozličných schopností. Mnozí podnikatelé jsou skvělí vizionáři, ale špatní manažeři. Pokud není manažer ochoten nebo schopen vedle vlastního řízení podniku vést také lidi, neměl by stát v čele.

5. Není čas na budování

Pokud podnikatel stráví více než 50 % denního času odpovídáním na dotazy, hovory a další komunikaci, není schopen proaktivně utvářet přidanou hodnotu vlastnímu businessu.

6. Chybí respekt

Respekt je to, co odlišuje manažera od lídra. Lídr oplývá přirozeným respektem ostatních a jeho vyjednávání s lidmi je o to snazší. Chybí-li respekt, chybí i vůle lídra následovat a narůstá nespokojenost.

7. Delegování je složité

Tak, jak se business rozrůstá, roste také potřeba delegovat úkoly na další spolupracovníky. Preciznost podnikatelů musí být narušena ve prospěch důvěry v zaměstnance. Mikromanagement a tedy tendence vše si dělat sám firmě neprospěje.

8. Náklady dramaticky narůstají

Zakladatelé jsou v mnoha případech skvělí inovátoři spíše než obchodně orientovaní manažeři. Hledat náhradu na vlastní post se vyplatí ve chvíli, kdy náklady oproti výnosům dramaticky narůstají bez podstatných důvodů.

Stojí vaše firma pevně na zemi nebo je čas přebudovat její základy?

-bn-

Zdroj: business2community.com - online komunita pro manažery a podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje business2community.com