Je IT vzdělávání opravdu drahou investicí?

Jak může zaměstnanec udržet krok v dnešní zrychlené době? Sledovat zprávy, číst noviny a sebevzdělávat se. Máte-li ve společnosti zaměstnance, který na sobě pracuje a chce své dovednosti rozvíjet, pak se s ním a díky němu bude posouvat i celá společnost. Managementu nemůžeme mít za zlé, že v této době šetří, škrtá pracovní pozice, škrtá finanční ohodnocení, škrtá budgety na vzdělávání. Při pohledu na vzdělávací plány je zřejmé, že první, co zruší, je rozpočet na IT kurzy, protože ty bývají nejdražší. Otázkou zůstává, zda firma tímto způsobem v dlouhodobém horizontu opravdu ušetří.

Ilustrační snímek

IT kurzy jsou drahé, mnohem dražší než např. vyškolení obchodního týmu. Často z pohledu managementu „obchoďáci“ nosí do firmy business a peníze, zkrátka jsou za nimi vidět čísla. Za IT oddělením nikoliv. Proč by jeden IT administrátor potřeboval školení za cca 50 000 Kč, když za to může společnost nechat vyškolit hned několik obchodníků? Ano, na první pohled je to pravda, ale v dnešní době lidé chtějí vše rychle a ideálně online pomocí pár kliknutí. Ať už se jedná o nákup potravin, oblečení, služeb, pojištění nebo bankovnictví.

Vezměme to ale popořadě. IT je velice široký pojem a dnes už to není o tom, že by každý IT specialista uměl všechno. My uživatelé máme představu, že v případě poruchy počítače se opravy ujme kdokoli z IT. Ale věřte, že expert se zaměřením na datová centra bude pěkně naštvaný, když po něm budete chtít opravu PC, nebo doplnění toneru v tiskárně. IT lidé se specializují a můžeme si je rozdělit do týmů.

  1. Infrastrukturní tým se stará o HW, sítě, servery, datová centra, operační systémy, databáze, cloud, architekturu.

  2. Aplikační tým má svoje vlastní architekty a vývojáře.

  3. Bezpečnostní tým se zajímá o všechna data z obou předchozích týmů, aby byla zabezpečena. Jinak řečeno, strkají nos do všeho.

Každá oblast zahrnuje spoustu IT produktů. Stejně jako je na trhu tisíce různých notebooků, je i v nabídce spousta HW, serverů apod. S každým se pracuje jinak a má jiné funkce. U notebooku vás rozhodí, když nemůžete použít grafický program, protože jste chybně zvolili kapacitu operační paměti. V infrastrukturních prvcích je situace ještě mnohem horší. IT musí správně nadimenzovat řešení dle aktuálních i budoucích potřeb. A pokud se jim to nepodaří, nastanou pro firmu nepříjemné situace.

  • Obchodníci mohou být sebelepší, ale když prodávají svůj produkt pomocí videokonference s častými výpadky připojení, zákazníkovi neprodají ve výsledku nic.

  • Chcete se pojistit přes internet, ale oblíbená pojišťovna má zrovna výpadek? Stačí kliknout jinam a váš původní favorit o vás, klienta, přijde. 

  • Jste banka bez uživatelsky přívětivého internetového bankovnictví? Klienti se s největší pravděpodobností nepohrnou.

  • Občas vám spadnou interní systémy? Zaměstnanci mají placený čas na povídání a kafíčko.  

  • Kvůli výpadku IT nefungují stroje ve výrobní hale? Nestihnete vyrobit potřebné množství kusů pro dodávku, kde je šibeniční termín. Tím jste přišli o klienta, a ještě vám hrozí penále.

  • Stanete se terčem kybernetického útoku? Vaši společnost to může zastavit na několik týdnů, ale i měsíců.

  • Má vaše konkurence motivovaný IT tým plný inovativních nápadů? Především spolupráce s IT oddělení vám zajistí stabilní i nově příchozí klienty, které jen tak neztratíte. 

Když IT funguje tak, jak má, ani o tom nevíte. Když ale fungovat přestane, ztrácíte miliony. IT oddělení by mělo přicházet s inovacemi pro podporu prodeje a to lze pouze tehdy, jsou-li zaměstnanci vyškoleni a znají nové trendy z IT.

Dnes právě kvalita IT rozhodne o tom, zda je vaše společnost o krok napřed, nebo pozadu. A díky digitalizovanému světu bude toto platit čím dál více.

Položme si tedy otázku, je 50 000 Kč vysoká částka na to, že IT přijde s návrhem na zlepšení, které společnosti přinese nejen konkurenční výhodu, ale i profit?