Jak zabránit negativitě v týmu

Ilustrační snímek

Řízení lidí s negativními postoji je pro manažery náročné a často v nich vzbuzuje pocit marnosti. Má vůbec smysl se snažit? Určitě ano. Začít můžete například tím, že se naučíte odlišovat skutečnou negativitu od toho, když s vámi někdo pouze nesouhlasí. Nesouhlas by pro vás neměl být apriorně negativní, berte jej jako výhodu a otevřený prostor k diskusi. Pokud však někdo ve vašem týmu má opravdu negativní postoj, nabídněte mu svou pomoc.

1. Nezavírejte se v kanceláři

Negativní postoje mohou pramenit z pocitu vašich podřízených, že je neposloucháte. To se dá snadno vyřešit. Jednoduše otevřete dveře své kanceláře, aby s vámi kdokoli mohl přijít neformálně pohovořit o dění v týmu. Dejte také jasně najevo, že jste otevřeni i osobním rozhovorům se zachováním důvěrnosti sdílených informací.

2. Hledejte konkrétní problém

Se členem týmu, který má ke všemu negativní postoj, si popovídejte mezi čtyřma očima. Pokládejte krátké otevřené otázky, abyste se dostali k jádru problému. Zajímejte se, co mu vadí a proč.

3. Podporujte týmovou práci

Nediktujte, co se má změnit. Ptejte se všech členů týmu, jakým způsobem přispěli k současnému stavu týmové spolupráce. Pak společně hledejte cestu ke zlepšení. Nechte tým, aby si sám určil síle a řešení a dejte mu plnou odpovědnost za dodržování nových pravidel.

4. Sledujte další vývoj negativního chování v týmu

Poté, co se shodnete na změnách, kontrolujte, jak jsou dodržovány individuálně i v rámci celého týmu. Uvědomte si, že tyto změny budou vyžadovat váš čas a pozornost dlouhodobě. Vaší cílem je zajistit, aby několik negativních jedinců nepodrývalo úsilí celé skupiny.

-kk-

Zdroj: CBS MoneyWatch - server americké mediální skupiny CBS věnovaný managementu a obchodu
Zobrazit přehled článků ze zdroje CBS MoneyWatch