Jak udělat z nepřátel přátele

V byznysu má každý nepřátele. Jsou to lidé, kteří o nás říkají špatné věci za našimi zády nebo k nám zaujímají postoj v podobě pasivní agrese, aby nám zabránili v úspěchu. Přemýšlíte, jak je získat na svou stranu? Nejjednodušší je přimět je, aby vám udělali jistou službu.

Zní to sice kontraproduktivně, ale jde o koncept, který sociální psychologie nazývá teorií kognitivní disonance. Ta vychází z předpokladu, že lidé se ve svých postojích a jednáních snaží udržet konzistentnost. Když pak uděláme druhému nějakou službu (jednání), máme tendenci mít ho ve výsledku raději (postoj).

Tento fenomén je známý také jako „efekt Bena Franklina“, který jej využíval ve své politické kariéře. Článek popisuje, jak jej mohou využít jednotliví zaměstnanci a manažeři, aby přiměli své nepřátele, aby je měli raději.

- Určete si svého nepřítele. Zamyslete se nad lidmi, kteří vám brání v úspěšné práci. Mohou to být kolegové, podřízení, nadřízení i zákazníci.

- Požádejte o malou službu. Smyslem této snahy je přimět nepřítele, aby pro vás vynaložil určité úsilí, které ale nemusí být velké.

- Pokračujte, jako byste již nebyli nepřáteli. Při dalších interakcích s dotyčnou osobou buďte pozitivní a přistupujte k ní jako ke kolegovi, nikoli protivníkovi.

-kk-
Zdroj: American Management Association - portál Americké manažerské asociace (AMA)
Zobrazit přehled článků ze zdroje American Management Association