Jak si vytvořit ergonomické pracovní prostředí

Stejně jako si člověk před jízdou v autě upravuje sklon zrcátek a vzdálenost sedačky tak, aby mu vyhovovaly, měl by si takto přizpůsobit i své pracovní prostředí. V zaměstnání trávíme přibližně jednu třetinu dne. Jestliže si vytvoříme zdravé pracovní návyky, zvýší se i naše produktivita práce.

Mnoho lidí je dnes pracovně závislých na počítači. Článek přináší tipy, jak optimalizovat své pracovní prostředí a vyhnout se zdravotním problémům, které se mohou objevit. Jedná se zejména o tyto aspekty:

* Zrak: monitory by se měly pravidelně otírat od prachu, aby se nezhoršovala viditelnost. Monitory by měly být nastaveny na správnou frekvenci, aby neblikaly a umístěny kolmo k oknu.
* Krk a páteř: horní okraj monitoru by měl být v úrovni očí. Tím se snižuje napětí krčních svalů. Chodidla by měla ležet pohodlně na podložce a úhel ohybu kolen by neměl být větší než 90°. Pod pracovním stolem by mělo být dost místa na nohy.
* Židle: Je vhodné používat židle s nastavitelnou výškou a opěradlem. Opěradlo by nemělo tlačit záda člověka dopředu.
* Paže a zápěstí: vhodná poloha snižuje riziko vzniku syndromu karpálního tunelu. Opět je třeba zachovávat 90° ohyb v lokti. Při psaní na klávesnici by se mělo při stisku kláves používat co nejmenší síly. Myš by měla být hned vedle klávesnice.
* Osvětlení a teplota: světlo by mělo být měkké, nemělo by oslňovat. Je dobré používat lampičku, která osvětlí jen potřebný prostor. Teplota v kanceláři v létě by se měla pohybovat mezi 22 – 26°C a v zimě mezi 20 – 23°C.

**Datum vydání:** XII/2001
Zdroj: CareerBuilder - největší americký portál s nabídkami zaměstnání
Zobrazit přehled článků ze zdroje CareerBuilder