Jak řešit konflikty na dálku

Ilustrační snímek

Konflikty vznikají ve všech týmech, včetně těch virtuálních. Aktéři konfliktů, kteří se nemohou sejít tváří v tvář, aby si problém vyříkali, si pak vyměňují nenávistné e-maily, hádají se po telefonu nebo se začnou zcela ignorovat. Takové konflikty častěji zůstávají nevyřešeny a podepisují se na vzájemné spolupráci. Proč je řešení konfliktů na dálku tak obtížné a jak jej zvládnout? Následující tipy přinesl server Harvard Business Review.

Nemyslete si o kolegovi jen to nejhorší

Uvědomte si, že ve skutečnosti nevíte, proč se kolega chová tak, jak se chová. S největší pravděpodobností se nesnaží vás naštvat. Pokud neplní své povinnosti včas či přesně podle vašich představ, nemusí to dělat schválně. Zkrátka nevíte, co za tím je.

Neřešte konflikty e-mailem

Většina komunikace mezi vzdálenými kolegy probíhá e-mailem. To však paradoxně ještě zvyšuje šanci na vznik konfliktů a nedorozumění, protože psanému textu přikládáme jiné významy, než zamýšlel původní autor. Veškeré záležitosti, které vyžadují, aby si obě strany ujasnily svá stanoviska, řešte telefonicky nebo ještě lépe prostřednictvím videohovorů.

Začněte tím, co máte společné

Hovor, jehož cílem je vyřešit konflikt, začněte ujištěním druhé strany, že máte společné zkušenosti, zájmy apod. Stačí se krátce zeptat, jak se dotyčný má a zmínit, jak se máte vy.

Vyslechněte názor druhé strany

Chceme-li vyřešit konflikt, měli bychom na něj nahlédnout i z druhé strany. Proto si pečlivě vyslechněte, jak vám kolega vysvětlí danou situaci. Pak jej požádejte, aby se na celou věc pokusil podívat z vašeho pohledu. Ujasníte si tak, co je třeba zlepšit pro příště.

Zapojte nestranného pozorovatele

Pokud se vám nepodaří konflikt vyřešit, požádejte o pomoc někoho třetího, kdo v celé věci není zainteresován a pomůže vám najít společnou řeč.

Využijte konflikt pro posílení svých vztahů

Mluvte spolu o tom, jak se vám podařilo překonat současný problém. Získáte tak další společnou zkušenost, která bude utvářet vaši společnou identitu.

Sejděte se osobně

Předejít budoucím konfliktům můžete tím, když navštívíte daného kolegu v jeho kanceláři nebo jej pozvete k sobě. Lépe se seznámíte s prostředím, ve kterém oba pracujete a jeho problémy. Pokud se nemůžete sejít osobně, mluvte o svém pracovním prostředí a rozvrhu alespoň telefonicky, abyste si udělali lepší představu.

Poznávejte se 

Využívejte všech příležitostí, jak si neformálně popovídat a dozvědět se o sobě co nejvíce. Můžete si například nainstalovat některý instant messenger a vyměňovat si během dne krátké zprávy. Čím lépe se budete znát, tím lépe se vám bude spolupracovat, i když se nevidíte.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review