Jak na zaměstnance? Najděte jejich talenty a věnujte se jim

Jan Mühlfeit na konferenci Motivace 2016

Lidé by se měli soustředit hlavně na své silné stránky a ne na chyby. I to bylo jedním z témat konference MOTIVACE 2016, kterou v září uspořádaly společnosti TREXIMA a OKsystem.

Předmětu, ze kterého děti dostanou jedničku, věnují sedm procent času. A předměty, ze kterých mají pětku, tráví 70 procent času," kritizoval během svého vystoupení manažer a kouč Jan Mühlfeit. To je však podle něj špatně, protože šampiony se lidé nestávají díky svým slabinám, ale tím, že si najdou činnost, která je baví, vloží do ní energii a dokáží v ní vyniknout.

Podobně by měly dbát na rozvoj silných stránek zaměstnanců i firmy. Podle Mühlfeita je to ostatně jediný způsob, jak mohou dlouhodobě uspět.

Hodnotit je třeba snahu

I se silnými stránkami je ale nutné pracovat, navázal kouč, publicista a autor knihy Konec prokrastinace Petr Ludwig. Důležitější než samotný talent totiž je, jak jej rozvíjíme. Během své přednášky Ludwig dokonce ukázal na grafech, jak mohou pilní lidé předběhnout i ty, kteří měli na začátku mnohem lepší předpoklady.

Zároveň by však podle něj šéfové neměli chválit zaměstnance za jejich osobní vlastnosti, ale za snahu. Správný poměr zpětné vazby je přitom 3:1, to znamená tři pozitivní hodnocení na jedno negativní.

Smysl práce je důležitější než benefity

Kromě toho je potřeba, aby každá práce měla smysl. „Aby nám naši kolegové dokázali říct, že jsme pro ně důležití. Ale to se moc často neděje,“ vysvětlil na konferenci firemní sociolog Vojtěch Bednář.

To, že zaměstnanci nevědí, proč mají některé činnosti dělat, je podle něj důvod, proč jsou často nespokojení a odcházejí ke konkurenci. „My se někdy snažíme rozdávat benefity jako na běžícím pásu, občas to vypadá jako prostituce. Ale možná by bylo lepší zapracovat na prostředí,“ zdůraznil. Více by přitom podle něj pomohlo, kdyby manažeři začali s lidmi jednoduše komunikovat.

Konference Motivace 2016 Konference Motivace 2016 Konference Motivace 2016