Jak na nečekanou kritiku

Přijmout jakoukoli kritiku je obtížné. Nejnáročnější je to však v případě, kdy kritika přijde jako překvapení, v důsledku věci, kterou jsme doposud nevnímali jako nijak problematickou. Pak máme největší tendenci začít se bránit. Nad tímto fenoménem se ve svém blogu na portálu americké Harvard Business School zamýšlí manažerský konzultant Peter Bregman.

Právě nečekaná kritika může pro nás být velmi důležitá. Abychom ji však dokázali produktivně využít, potřebujeme plán. Musíme se naučit v první řadě naslouchat a nepropadat zbytečné kontraproduktivní defenzivě. Jak?

Přenesme se přes své pocity

I konstruktivní kritika nás může bolet, znejistit, působit osobně. To vše si je třeba připustit. Pojmenujte si své pocity zranění, rozčílení, rozpačitosti, neschopnosti a všeho dalšího, co na základě kritiky pociťujete. Pak tyto pocity snadněji odsunete do pozadí, aby vám nebránily v naslouchání.

Nevnímejte jen způsob sdělení kritiky

Uvědomte si, že kritika nemusí být snadná ani pro člověka, který vám ji sděluje. Ne každý také má potřebné dovednosti, aby kritiku předával správně. To, že někdo neumí kritiku správně podat, však ještě neznamená, že jeho sdělení pro vás nemá žádnou hodnotu nebo myšlenku. 

Vyvarujte se okamžitého souhlasu, nebo nesouhlasu

V první fázi pouze přijímejte informace. Když se vědomě zbavíte nutkání k okamžitému zaujetí stanoviska, získáte více prostoru k naslouchání. Kritika přináší důležité informace o tom, jak vás druzí vnímají, a toho byste měli využít. Nebojte se ptát, chtít příklady.

Rozhodněte se, co uděláte

Teprve poté, až budete mít dostatek času, prostoru a informací, zvažte, jak budete na kritiku reagovat. Někdy se rozhodnete své chování změnit, někdy však uvidíte, že je naopak třeba změnit okolí.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review