Jak lídři přicházejí o charisma

Charismatičtí lídři, které lidé chtějí následovat, jsou pro firmy velkou výhodou. Dokáží formulovat vize a podávat je způsobem, který nejlépe osloví. Charismatický leadership je však víc než schopnost nadchnout druhé.

Je to způsob chování, jímž lídr dává najevo své hluboké přesvědčení o možnostech dané organizace, vysoké pravděpodobnosti úspěchu a také odhodlání riskovat a obětovat své osobní zájmy. Má však i svou temnou stránku.

Ilustrační snímek

Podle serveru Harvard Business Review by si lídři měli dávat pozor, zda u sebe nezpozorují varovné signály negativní změny chování. Charisma lídra prochází při změně z pozitivního na negativní následujícími fázemi.

5 fází ztráty vůdcovského charismatu

1. Část následovníků začne cítit, že lídr přestává chtít odpovídat na otázky a vystupuje, jako by všechno nejlépe věděl sám.

2. Následovníci začínají klást méně otázek, aby nebyli odmítnuti nebo zesměšněni. Lídr začíná být obklopován pouze přitakávači.

3. Chvála a obdiv ze strany přitakávačů dává lídrovi pocit větší sebedůvěry. Lídr si vytváří vlastní verzi reality, která se vzdaluje skutečnosti.

4. Následovníci jsou pasivní, pouze čekají na příkazy. Rozhodování se prodlužuje, týmová práce upadá a nakonec začínají lidé z týmu odcházet. Lídr získává pocit, že pokud se má něco udělat pořádně, musí to udělat sám.

5. Následovníci dělají jen to nejnutnější bez jakéhokoli nadšení. Ztratili zájem diskutovat i poslouchat. Produktivita klesá a kreativita je na bodu mrazu. Původně společná vize už je jen vizí daného lídra.

Pokud chce lídr ztrátě svého charismatu předejít, musí si uvědomit, že nejde jen o něho, ale především o ty, kdo jej následují. Vztah s následovníky je třeba udržovat tím, že lídr bude naslouchat zpětné vazbě a nesouhlasným názorům.

Každý charismatický lídr by se měl soustředit na svůj způsob vedení v kontextu kultury své organizace. Čím méně organizace podporuje otevřenou komunikaci, tím snáze může své charisma ztratit.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review