Jak jednat s obtížnými lidmi?

Každý manažer se někdy setká s problémem řízení obtížných lidí, ať už to jsou zaměstnanci, kolegové nebo klienti. Výkonná ředitelka britské manažerské profesní organizace Chartered Management Institute Ruth Spellmanová radí tento problém nepřehlížet a postavit se mu čelem pomocí následujících deseti kroků:

1. Připravte se na emoce

Emoce jsou přirozené. Nejste-li si jisti tím, jak řídit běžné emoce druhých (pláč, hněv, skleslost apod.), připravte si strategii pro každou z nich.

2. Neberte si nic osobně ani nebuďte osobní

Obtížné pracovní situace se většinou netýkají osobních záležitostí, ale konkrétních situací.

3. Poslouchejte, projevte pochopení a jednejte

To, co druhá strana říká, je velmi důležité. Věnujte tomu pozornost a dejte najevo, že chápete její pocity. Pokud se však konverzace bude točit stále dokola, je na vás, abyste zasáhli.

4. Převezměte tíhu na sebe

Složití lidé se většinou příliš zaměřují na sebe a své pocity. Pak je třeba, abyste konverzaci převzali vy. Učinit tak můžete například pomocí obratu, jímž se dotážete, zda jste správně rozuměli vyřčenému.

5. Nejednejte za ostatní

Umožněte ostatním, aby stáhli své připomínky, omluvili se nebo změnili svůj názor bez toho, aby cítili újmu na své důstojnosti.

6. Pochopte, čím procházejí

Snažte se odhalit, jaké stresy a problémy musejí dotyční řešit. Představte si sebe na jejich místě.

7. Vždy zvažte kulturní rozdíly

Různé kultury se různě vyjadřují. Než tedy dojdete ke špatnému závěru, přemýšlejte o kulturních rozdílech.

8. Udělejte přestávku – změňte řeč těla

Když se věci dostanou do přílišného varu, máme tendenci soustředit se jen na jeden pocit a setrvávat v jedné tělesné pozici. Změna této pozice změní i naše uvažování. Udělejte si proto přestávku, projděte se, zajděte na kávu.

9. Buďte si vědomi pravidel své organizace

Manažer v každé firmě je vedle své výkonnosti posuzován také podle toho, jak dokáže jednat s ostatními a dostat z nich to nejlepší v rámci formálních i neformálních pravidel, která tvoří kulturu firmy.

10. Zůstaňte pozitivní, klidní a rozumní

Nedokážete vyřešit vše ke spokojenosti všech. Pokud jsou však ve hře emoce, měli byste se ujistit, že tyto situace zvládnete nejlepším možným způsobem – pozitivně, v klidu a s rozumným uvažováním.

-kk-

Zdroj: Telegraph.co.uk - portál britského deníku The Daily Telegraph a nedělníku The Sunday Telegraph
Zobrazit přehled článků ze zdroje Telegraph.co.uk
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace