Změny v lidech často vyvolávají strach a odpor, zvláště na pracovišti. Obávají se, zda vlivem změn nepřijdou o místo nebo změnu považují za příliš složitou. Pak je úkolem manažera, aby dokázal svým lidem přiblížit, jak dílčí změny souvisejí s většími změnami nebo celými organizačními strategiemi. Článek na portálu Management Today shrnul deset rad, jak zavádět změny.
1. Jasně popište dosavadní praxi a konečné cíle
Soustřeďte se na výsledky, nikoli postoje, očekávání nebo emoce.
2. Pravidelně kontrolujte pokrok svých lidí
Změna je dynamický proces. Měli byste vědět, jak jím procházejí.
3. Buďte katalyzátorem, nikoli kontrolorem
Co nejdříve to bude možné dejte odpovědnost těm, kteří budou změny přímo realizovat.
4. Používejte svou autoritu správně
Uvědomte si, kam až vaše autorita sahá a soustřeďte se primárně na oblasti v rámci těchto hranic.
5. Nežádejte o povolení
V rámci své autority se nebojte riskovat.
6. Vybírejte si své bitvy
Manažer, který chce zavádět změny, si musí neustále připomínat své priority.
7. Jděte příkladem ke změně
Pokud si sami nebudete věřit, nebude vám věřit ani nikdo další.
8. Nezapomínejte na politiku
Snažte se přinést něco pozitivního všem podílníkům.
9. Neschovávejte se
Manažer odpovědný za změny, který se na nové příležitosti dívá jen zpovzdálí, neuspěje.
10. Sledujte hospodářské výsledky
Při zavádění změn nejde jen o práci s lidmi, ale také finanční výsledky a vytváření hodnot pro podílníky.
-kk-