Chcete svým zaměstnancům zvýšit plat? Udělejte to.

Odborníci očekávají, že někteří zaměstnavatelé v příštím roce svým zaměstnancům zvýší platy. Nikoli však všem, ale pouze vybraným jedincům. Toto zvýšení však bude stále poměrně nízké oproti roku 2000, kdy platy vzrostly průměrně o 4 %. Finanční motivace je však poměrně důležitá – těžko můžeme očekávat vysoké výkony od zaměstnance, který za poslední dva roky nedostal ani korunu navíc.

Celkově je patrný trend zvyšování konkurenceschopnosti firmy. Manažeři mají za úkol sledovat platy zaměstnanců v ostatních firmách v oboru a přidávat těm pracovníkům, kteří jsou vypláceni nedostatečně. Pozornost si pochopitelně zaslouží i pracovníci, kteří podávají vysoké výkony, protože firma si nemůže dovolit je ztratit. Není však možné zvyšovat platy plošně, a to z důvodu pomalého hospodářského růstu.

Je tedy zřejmé, že ke slovu přichází také hodnocení výkonnosti. To se však musí vždy provádět se zřetelem k ostatním oddělením ve firmě, aby nedocházelo k nezaslouženému pozitivnímu známkování. Další možností motivace špičkových pracovníků jsou akciové opce. Ty by se však měly skutečně využívat pouze u „superhvězd“, které mají do budoucna šanci výrazně ovlivnit hospodářskou výkonnost podniku.

Některé společnosti se uchylují spíše k psychologické motivaci. Poskytují svým zaměstnancům více volna, dovolují neformální oblečení, kupují zaměstnancům lístky do divadla, případně udělují jednorázové odměny spojené s finančním ohodnocením. Peníze však nejsou všechno – někteří zaměstnanci si spíše cení možnosti dalšího kariérního růstu a vzdělávání.
Zdroj: Bloomberg Businessweek - portál prestižního amerického týdeníku Business Week a mediální agentury Bloomberg
Zobrazit přehled článků ze zdroje Bloomberg Businessweek