Chcete, aby vaši lidé více komunikovali? Mlčte a začněte poslouchat

Ilustrační snímek

Žádný manažer otevřeně nepřizná, že v jeho týmu nebo firmě není prostor pro otevřené sdílení informací a názorů. Všichni svorně říkají, že jsou otevření a budou naslouchat každému, kdo má co říci. Ve skutečnosti však mnozí aktivně podporují mlčení. Vědí nebo tuší, že zaměstnanci zamlčují důležité informace, ale nic s tím nedělají. Vysílají tak signál, že hledět si svého a nic nekomplikovat je správné. Pokud si chcete ověřit, zda mlčení ovládá i váš tým, položte si následující otázky, na které upozornil server fastcompany.com.

  • Kdy naposledy s vámi někdo otevřeně nesouhlasil na poradě?

  • Kdy vám naposledy někdo řekl, že ve firmě vidí problém, který vy přehlížíte?

  • Dostáváte od svých lidí včasné a nezkreslené informace, abyste se mohli správně rozhodovat?

Pokud si nejste jisti odpovědí, komunikace ve vašem týmu pokulhává. Nemusíte však propadat panice, vyzkoušejte následující kroky.

Učte se poslouchat

Váš mozek dokáže uvažovat třikrát rychleji, než druzí mluvit. To však neznamená, že máte v duchu odsoudit druhé dříve, než vám řeknou, co mají na srdci. Nevytvářejte si v hlavě hned argumenty, jak vyjádřit nesouhlas. Věnujte plnou pozornost sdělení včetně neverbálních signálů a teprve poté reagujte.

Uvědomte si, že nemusíte znát všechny odpovědi

Vaši lidé mohou mít pocit, že nemá smysl něco vám říkat, protože jejich doporučení stejně neberete v úvahu. Zbavit se zlozvyku ubezpečování druhých o tom, že všechno víte nejlépe, můžete poměrně snadno. V duchu se zeptejte sami sebe: „Vybral jsem si do týmu hloupé lidi?“ Pak si odpovězte, že ne a dejte jim prostor mluvit. Mlčte. O ničem nerozhodujte a počkejte si.

Ukažte respekt místo arogance

Když vám vaši lidé něco říkají, odolejte pokušení ihned vyjádřit svůj názor. Nejdříve zopakujte, co vám říkají a ujistěte se, že rozumíte správně. Nepřidávejte žádné další informace, nenabízejte řešení. Je-li přítomno více lidí, požádejte o názor všechny. Možná se vám to zdá jako ztráta času, ale opak je pravdou. Jasně tím ukážete, že jste ochotni naslouchat a rozhodovat se správně.

-kk-

Zdroj: Fast Company - portál předního amerického magazínu pro manažery
Zobrazit přehled článků ze zdroje Fast Company