Budování kontaktů není tak strašné, jak vypadá

Řízení vtahů bylo v obchodním světě vždy důležité, dnes je však zásadní. Schopnost budovat a udržet si silnou síť kontaktů je v současné době minimálně stejně důležitá jako dobré řízení projektů. Proč tedy lidé, kteří jsou jinak společenští, neradi budují kontakty?

Jedním z důvodů je neformálnost situací, při nichž se budují kontakty, a také chybějící struktura. To vede k pocitu, že jsme nuceni dělat dojem na druhé lidi prostřednictvím zábavného mluvení, což nám není příjemné. Pokud však budete mít jasné cíle a plán, jak jich dosáhnout, můžete se soustředit na splnění svého úkolu, a umlčet tak své „vnitřní hlasy".

Velmi často se lidé snaží vyhnout budování nových kontaktů na konferencích a podobných akcích. Článek přichází s popisem šesti kroků, které vám pomohou soustředit vaši energii správným směrem a naplánovat si strategii budování kontaktů.

- Stanovte si záměr. Čeho chcete na dané akci dosáhnout? Specifická odpověď na tuto otázku vám pomůže soustředit se na splnění vašeho záměru. Stanovte si například záměr získat pět potenciálních klientů, kteří se s vámi budou chtít sejít.

- Zacilte své snahy. Na jednodenní konferenci budete mít pro budování kontaktů k dispozici asi dvě hodiny. Je proto třeba správně zacílit. Přijďte brzy, seznamte se se seznamem delegátů a vyberte ty, s nimiž byste se chtěli setkat. Projděte se sálem a snažte se spojit jména s obličeji. Taktně se podívejte na jmenovky účastníků, abyste viděli své cíle.

- Zaangažujte své cíle. Většina lidí na konferencích velmi ráda mluví s novými lidmi. Odvažte se proto oslovit vybrané lidi o přestávce nebo při odchodu ze sálu. Začněte jednoduše tím, že se zeptáte na akci, na níž oba jste: „Jak se vám líbil tento příspěvek?" „Jak se vám líbí tato konference?"

- Konverzujte. Po úvodní konverzaci nechte svůj protějšek, aby mluvil o svém byznysu. Chcete-li zaujmout, ukažte, že rozumíte jeho obchodním záležitostem. Když zmíníte jména několika relevantních klientů, pomůže vám to k získání vyššího kreditu.

- Zajistěte si budoucí setkání. Potřebujete získat slovní závazek svého protějšku, že se ještě sejdete. V opačném případě vyjde vaše úsilí nadarmo. Jestliže si pouze vyměníte vizitky, velkou šanci na budoucí setkání nemáte. Samotné získání tohoto závazku může probíhat neformálně. Zmiňte například, že jste často v dané části města nebo země a rádi byste se sešli k delšímu popovídání.

- Přejděte k dalšímu cíli. Získáte-li závazek pro budoucí schůzku, nebo se konverzace již nebude vyvíjet, poděkujte za setkání a pokračujte dále. V případě nutnosti se můžete omluvit kvůli potřebě vyřídit naléhavý telefonát. Nemluvte celou dobu jen s jedním člověkem. Neztrácejte také čas s lidmi, kteří nepatří do vaší cílové skupiny.

-kk-

Zdroj: Financeweek.co.uk - britský portál věnovaný financím
Zobrazit přehled článků ze zdroje Financeweek.co.uk