6 chyb při budování kontaktů

Budování kontaktů patří mezi stěžejní manažerské a vůdcovské dovednosti. Síť kontaktů vás totiž dokáže podpořit v dobrých časech, stejně tak jako ve špatných, například když ztratíte práci.

Pro mnoho manažerů je však budování kontaktů obtížné, i když jim mluvení s lidmi jinak žádný problém nedělá. Článek upozorňuje na základní chyby, kterým byste se měli vyhnout, aby pro vás budování kontaktů nebylo tak stresující.

- Nemyslete si, že nikoho neznáte. Většina z nás je napojena na víc lidí, než si myslí. Najděte si 10 minut a sepište si jména kolegů, svých kontaktů z oboru, přátel, rodinných příslušníků, bývalých spolužáků a známých. Možná budete překvapeni. Kontakty můžete získat i díky komunitním serverům, blogům, vlastním webovým stránkám apod.

- Nebojte se, že nevíte, jak se představit. Pokud jste například momentálně bez zaměstnání, vyzdvihněte to, že jste v přechodné fázi a hledáte svou novou roli. Směrujte pozornost druhých raději na své zájmy a dovednosti. Než budete někoho kontaktovat, ujasněte si, co chcete a co můžete očekávat.

- Neměli byste znít propagačně.
Budování kontaktů je o tom, abyste se prodali, důležité však je nepůsobit jako prodejce. Připravte si například příběhy, které nechají váš talent a úspěchy mluvit za vás.

- Neobávejte se prostor a kontaktů. Až půjdete na nějakou akci, uvědomte si, že tam bude řada jiných lidí ve stejné situaci. Při kontaktování telefonem se ujistěte, zda se ozýváte ve vhodnou dobu. Obracíte-li se na někoho, s kým jste se dosud nesetkali, zmiňte jméno člověka, který vás na  něho odkázal.

- Nekritizujte bývalé zaměstnavatele. Zamyslete se, jak bude vaše vyprávění působit na člověka, který se nikdy nesetkal s vaším bývalým šéfem. Snažte se být pozitivní a nikoho neobviňovat.

- Nezapomeňte poděkovat. Slušné chování je nezbytností. Poděkujte proto svým kontaktům za jejich čas a radu. Udržujte další kontakt, navzájem se informujte o svých úspěších a dalších věcech, které by vás mohly zajímat.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review