3 věci, které z vás dělají lepšího manažera (anebo ne?)

Ilustrační snímek

Být manažerem, který se soustředí výhradně na vlastní tým a doufá, že si získá jeho důvěru a respekt, není nikdy snadné. Je to nekončící mise, která od vás vyžaduje každodenní oběti a má dvě strany mince. Mnoho manažerů se zaměřuje pouze na jedinou, která se může zdát záslužnou pro vaše zaměstnance, ale vždy tomu tak není…

Server The Daily Muse přišel nedávno se zajímavým článkem napsaným Avery Augustine, manažerkou jedné technologické společnosti, která dlouhá leta strávila jako manažer i zaměstnanec a objevila tři chyby, které vedoucí pracovníci často dělají.

1. Vstřícnost

Augustine před několika lety vedla společnost, která najímala především vysokoškolské studenty, kteří se při svém studiu snažili získat pracovní zkušenost v oboru. Většina z nich pracovala na částečný úvazek tak, jak jim to školní rozvrh a studijní povinnosti dovolily. Pro firmu to byla příležitost, jak si vychovat novou generaci zaměstnanců. Autorka však záhy zjistila, že ne vždy studenti brali své pracovní povinnosti natolik vážně, jak doufala.

Jakmile se blížily prázdniny, najednou měli všichni zarezervované letenky ještě dříve, než měli vůbec schválené volno. Manažerský tým téměř bez výjimky schvaloval jejich požadavky, neboť měl pocit, že si tak udrží loajální pracovníky. Bohužel pracovní zátěž, která náhle spadla na ty, jež dovolenou zarezervovanou neměli, je tím činila o to otrávenějšími a nespokojenost se pak projevila i na jejich přístupu k práci. Paradoxně, to oni byli ti loajální, kteří si nevzali dovolenou. Klienty to však nikdy zajímat nebude a vyžadují profesionální a vstřícný přístup vždy.

Pro manažera by mělo být štěstí zaměstnanců jednou z priorit, ale musí mít vždy na paměti i zájmy organizace. Ovlivní nějak vaše klienty a procesy ve společnosti, pokud schválíte další zaměstnancovu žádost? Klesne produktivita, jestliže umožníte flexibilní pracovní úvazek nebo práci z domova? Zameškají vaši zaměstnanci důležitý termín, pokud budou mít dovolenou? Vstřícnost se vám nevyplatí vždy, že?

2. Benevolence

Možná máte také občas tendenci dát někomu příležitost, ačkoliv jeho zkušenosti neodpovídají zcela pracovní pozici. Vždyť vy jej budete mentorovat a na pohovoru přeci projevil tolik nadšení a navíc studoval stejnou školu, říkáte si. Podobný pocit měla i autorka článku, když při pohovoru nabyla pocitu, že stejné nadšení z nabídky práce měla i ona. Ústupek se nakonec neprojevil na skvělé pracovní morálce, kterou zaměstnanec přislíbil, a nakonec musel odejít.

Samozřejmě ne vždy se vám preference emocí před rozumem a fakty vymstí, ale může skončit medvědí službou pro vaši firmu, pokud bude muset investovat další finance do náboru nového pracovníka.

3. Nekritičnost

Jste-li ve své manažerské roli noví, pak se jistě snažíte udělat pozitivní dojem na své kolegy a podřízené. Usmíváte se, jste komunikativní, vstřícní a každé ráno se se všemi pozdravíte. Alespoň takovou zkušenost měla Augustine se svou nadřízenou na jednom ze svých pracovních míst. Její šéfová byla prostě skvělá a všichni ji měli pro její pozitivní přístup rádi. Jakmile však přišel čas promluvit si se zaměstnancem, proč jeho výkon klesá a kde je problém, raději se vyhnula, byť konstruktivní, kritice. Je všechno v pořádku? Mám o vás obavy? nebo Nechtěl byste si vzít pár dní volna? byly její nejčastější dobře myšlené otázky. Zaměstnanci, kteří prošli takovým rozhovorem, jí byli vděční za její pozitivní přístup, nicméně neměli ani ponětí o tom, že nepřináší požadované výsledky.

Nemusíte vládnout železnou pěstí nebo se vzdát spokojených zaměstnanců. Vaším cílem je myslet na dobro společnosti a tuto myšlenku předávat i vašim zaměstnancům. Zjistěte, jak hodnoty firmy korespondují s hodnotami vašich zaměstnanců. Vaším cílem je sladit je.

-bn-

Zdroj: The Muse - americký web s tipy pro rozvoj kariéry a dlouhodobý profesionální růst
Zobrazit přehled článků ze zdroje The Muse