Vymažte zaměstnancům paměť

Jestli je pravda, že se organizační historie opakuje, pak by možná bylo nejlepší zapomenout všechno, co jste se naučili.

Brent se dočkal postupu, o jakém snil. Byla to šance, jak získat slávu vytvořením zcela nového byznysu, aniž by opustil podnik, ve kterém pracoval přes deset let. Měl finanční podporu společnosti, marketingovou i technickou podporu, navíc také podporu výkonného ředitele, aby si vybral zaměstnance z nejlepších pracovníků společnosti. Byla to skvělá příležitost, protože podnik nikdy dříve nic podobného nezkusil. Brent chtěl přimět své zaměstnance myslet a jednat novými způsoby. Učinil odvážné kroky, zařídil nové pracoviště a mluvil o vytvoření nové kultury, přizpůsobivější, flexibilní a svobodné. Také provedl několik zkoumání, jak by nový byznys mohl uspět rozdílným způsobem. Všechny členy týmu pečlivě trénoval, aby každý porozuměl rozdílům. A nedosáhl téměř ničeho.

Brent se totiž snažil vymazat podnikovou paměť a nesmírně podcenil obtížnost tohoto úkolu. Zapomenout na minulost vyžaduje mnohem více, než jen vytvořit konverzační povědomí o tom, jak bude budoucnost jiná. Řeči jsou pomíjející. Oproti tomu několik z následujících zdrojů podnikové paměti má velmi vytrvalou moc:
- Instinkty zakořeněné ve zkušenostech
- Vztahy
- Normy organizační struktury a postavení
- Informační systémy
- Kompenzační balíčky, formy ročního hodnocení
- Příběhy, které se vypráví o historii podniku atd.

Aby Brent uspěl, musel by provést mnohem výraznější změny. Především přijmout zaměstnance z vnějšku, ustanovit odlišnou strukturu hlášení, vytvořit novou politiku přijímání, podporování a hodnocení výkonnosti. Jakmile chcete vytvořit budoucnost, je nutná velká dávka amnézie.

-ba-
Zdroj: Fast Company - portál předního amerického magazínu pro manažery
Zobrazit přehled článků ze zdroje Fast Company