Snižovat náklady, nebo inovovat?

Firmy se často mylně domnívají, že posílit svou konkurenceschopnost mohou nejlépe snižováním nákladů na provoz a cen produktů. Pokud se však firma chce skutečně odlišit od konkurence, což by mělo být cílem všech strategií, musí usilovat o inovace.

Chcete-li si udělat obrázek o tom, jak moc ve vaší firmě podporujete inovace, začněte u výše investic do výzkumu a vývoje.

Pak se podívejte na následující oblasti, do nichž firmy směřují své strategie, ale ve výsledku tím jen potlačují inovace.

Ilustrační snímek

Podle serveru Harvard Business Review by se ředitelé firem měli zbavit úporného soustředění na tyto 4 oblasti.

1. Snižování nákladů

Chcete vystoupit z řady? Nezabývejte se snižováním nákladů, ale zvyšováním příjmů. Mezi efektivitou a inovacemi je značný rozdíl.

2. Naslouchání zákazníkům

Když se ptáte zákazníků, co by chtěli, většinou uslyšíte, že co možná nejlevnější produkty. Vzpomeňte si ale na Steva Jobse, který prosazoval názor, že zákazník nemůže předem vědět, co přesně chce. Odpovědnost za to, co je špičkou ve vašem oboru, nesete vy, nikoli zákazníci.

3. Postupné kroky

Malými postupnými kroky lze dosahovat úspěchu v podnikání jen krátkodobě. Z dlouhodobého pohledu potřebujete radikální inovace.

4. Akvizice

Čím méně dokáže firma inovovat, tím více investuje do akvizic jiných firem. Na příkladech úspěšných firem je nicméně jasně vidět, že více se vyplatí investovat do vlastních talentů.

Pokud chcete, aby vaše firma byla úspěšnější, investujte do výzkumu a vývoje svých produktů, hledejte tržní segmenty s vyšší hodnotou pro nové produkty a obory a usilujte o globální expanzi.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review