Různé způsoby řešení problémů ovlivňují týmovou soudržnost

Lidé reagují odlišně na změny a problémy, které je nutné běžně v týmech řešit. V době, kdy mnoho lidí pracuje z domova, řada manažerů zapomíná, že i způsob jejich vedení vyžaduje odlišné jednání. To, jak členové týmu reagují na změnu a týmové řešení problémů, může být při práci na dálku mnohem těžší sledovat a vyhodnotit. Dejte si pozor.

Adaptor nebo inovátor?

Čtyřicet let výzkumu Kirton’s Adaption-innovation Inventory (KAI) ukazuje osobnostní typ ovlivňuje přístup k řešení problémů. Lidé jsou buď adaptivnější a řeší problémy vyladěním současného řešení, namísto aby předkládali nové náměty, nebo jsou inovativnější – vymýšlejí spoustu nápadů, jak dělat věci jinak.

Adaptéři se zaměřují na detail, upřednostňují práci v dobře zavedených strukturách, zatímco inovátoři jsou zaneprázdněni více rozptýleným myšlením a různými pohledy. Zároveň berou menší ohled na skupinovou shodu nebo pravidla. Stupnice KAI dokáže měřit, jak adaptivní nebo inovativní jste.  

Jelikož styl řešení problémů souvisí s osobností, souvisí také s tím, jak se chováte jako lídr. Ani jeden ze stylů není lepší ve vedení. Samotné týmy mají obvykle adaptivní i inovativní členy a průměrné skóre týmu může být použito k určení toho, jak tým preferuje řešení problémů.

Pokud jde o přizpůsobení se a vedení na novém hybridním pracovišti, řada lídrů-inovátorů věří, že nový normál je tak odlišný, že způsoby, jak dělat staré věci jen trochu jinak nepomohou. Mohou tím však v týmu působit napětí a narušit soudržnost. Adaptivnější členové týmu mohou reagovat tím, že lídry nebudou brát vždy vážně nebo ignorují jejich myšlenky jako neproveditelné.

Na druhou stranu adaptivnější lídr respektuje již nastavená pravidla a standardní provozní postupy. Jejich úskalím je někdy až přílišné lpění na zastaralých normách, které mohou brzdit jakýkoliv pokrok. Pro inovativnější členy týmu se tito adaptivní lídři mohou zdát nudní, úzkoprsí a přehnaně opatrní. Inovátoři se proto mohou pokoušet najít způsoby, jak je obejít, a rozpoznat, která pravidla mají větší dopad, pokud budou porušena.

Budování respektu

Jste spíše inovátor, nebo adaptor? Dohodněte s ostatními na postupech spolupráce. Klíčem je pochopení vašeho vlastního stylu a stylů ostatních a respektování těchto rozdílů.

Vedoucí, který se může odpovídajícím způsobem přizpůsobit a povzbudit tým ke sdílení, když je k řešení problémů zapotřebí adaptivnější nebo inovativnější chování, bude úspěšný ve zlepšování soudržnosti týmu. A to je naprosto klíčové v době hybridních pracovišť.

 

-bb-

Zdroj: Management Issues - britský portál s novinkami, analýzami a názory z oblasti managementu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Management Issues