Proč se nikdo z rozsáhlých výpadků energie nepoučil?

Vytisknout

V současné době se objevují opodstatněné stížnosti, že profese energetiků nedokázala přenést na novou generaci techniků znalosti a zkušenosti získané v minulosti. Právě nepředání zkušeností významně přispělo k rozsáhlému výpadku ze 14. srpna 2003 a k vytvoření špatné a nedostatečné politiky americké vlády. Také pozice technické profese se změnila. Energetici přišli o svou vůdčí roli a musí se spokojit s rolí techniků, kteří musí poslouchat nařízení vytvářené netechnickými úředníky.

V letech 1965 a 1967 došlo ve Spojených státech k rozsáhlým výpadkům elektřiny, při jejichž analýze vyšla najevo potřeba lepší regionální koordinace plánování a provozu sítí. O prohloubení koordinace se snažily zejména organizace **Edison Electric Institute** (EEI) a **North American Power Systems Interconnection Committee** (NAPSIC). Na základě jejich snah bylo vytvořeno devět regionálních spolehlivostních úřadů, které stanovovaly kritéria spolehlivosti plánování a provozu elektrické sítě ve svých regionech. Dodržování těchto kritérií bylo sledováno jednotlivými energetickými společnostmi navzájem s určitým dohledem ze strany regulačního úřadu. Tento proces fungoval, protože se jednotlivé energetické společnosti nepovažovaly za konkurenty. V některých případech stačila k prosazení kritérií hrozba zveřejnění zprávy, která by na nedodržování norem upozornila. V následujících letech byl vytvořen federální úřad NERC, který měl koordinovat činnost jednotlivých regionálních úřadů. Přestože bylo vytvoření spolehlivostních úřadů úspěchem, byla nápravná opatření často prosazována pouze v soustavě, která byla zasažena výpadkem, i když se její nedostatky obecně objevovaly v celém systému. Zprávy, které byly o jednotlivých výpadcích energie zveřejněny, byly příliš technického rázu, který nezaujal širší veřejnost. Problematice často rozuměly také pouze někteří technici a jejich techničtí vedoucí v samotných energetických společnostech.

Největším problémem se zdá být nedostatečný přenos zkušeností mezi generacemi techniků. Starší a zkušení technici odchází do důchodu nebo na jiná lukrativnější místa, aniž by své zkušenosti předali mladším technikům. Stejná situace je i ve školství, které se navíc poslední dobou zaměřuje více na teoretické problémy modelování systémů a matematickou analýzu než na předávání zkušeností z energetické praxe. Jistou dávku odpovědnosti za špatný stav nesou také vzdělávací a normalizační instituce jako například IEEE nebo CIGRE.

**Datum vydání: X/2004**
Zdroj: EnergyPulse - Články, analýzy a komentáře ke všemu, co se týká globální elektroenergetiky
Zobrazit přehled článků ze zdroje EnergyPulse
Chcete tento článek umístit na Váš web nebo do tištěného časopisu? Bližší informace se dozvíte zde.

Komentáře k článku

Tento článek zatím nikdo neokomentoval. Přidejte komentář jako první.
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace