Sociální sítě používá jen třetina českých firem

Využívání sociálních sítí k propagaci firem v posledních letech posiluje. Česko je však v tomto směru stále pod průměrem EU.

Sociální sítě používají především velké firmy. Malé a střední podniky používají k propagaci či obchodování na internetu především vlastní webové stránky. Žádný web nicméně stále nemá 18 % českých firem.

Z nejnovější analýzy Českého statistického úřadu vyplývá, že v lednu 2016 využívalo vlastní webové stránky více než 82 % českých firem s deseti a více zaměstnanci a přes 95 % velkých firem s 250 a více zaměstnanci.

Mezi zeměmi EU28 byla ČR v tomto ohledu v roce 2016 na desátém místě. Průměr evropské osmadvacítky dosáhl v roce 2016 hranice 77 %.

Ilustrační snímek

Jak vypadají weby českých firem

Třetina firem má webové stránky přizpůsobené mobilním zařízením, tedy mobilním telefonům a tabletům. V některých odvětvích (například ubytování, média, IT) je pro mobilní zařízení optimalizováno více než 50 % firemních webů.

Většina, konkrétně 60 %, firemních webů je dostupná pouze v češtině. Výskyt cizojazyčné verze webových stránek se významně liší v závislosti na velikosti firmy a oboru podnikání.

Nejčastější službou, kterou firemní webové stránky nabízejí, je možnost nahlížení do katalogů a ceníků nabízených produktů a služeb. 40 % webů nabízí možnost objednávky či rezervace vybraného produktu nebo služby.

Nejvíce funkcionalit mají weby firem nabízejících ubytování a stravování, obchodních firem či subjektů působících v sektoru médií a telekomunikací.

Webové stránky a profil na sociálních sítích*), leden 2016 (v %)

Zdroj: ČSÚ

České firmy na sociálních sítích

Hlavní výhodou firemní prezentace na sociálních sítích je budování vztahu s příznivci, poskytování podpory a relevantních informací. Firmy tak mohou relativně pohodlným interaktivním způsobem získat zpětnou vazbu na své produkty či služby,“ vysvětluje Kamila Burešová z oddělení statistiky výzkumu, vývoje a informační společnosti ČSÚ.

Vlastní účet na sociálních sítích (Facebook, LinkedIn apod.) má 30 % českých firem. V lednu 2016 nejčastěji využívaly sociální sítě cestovní agentury a kanceláře a podniky nabízející ubytování.

Celkem 29 % českých firem má zároveň webové stránky i profil na sociálních sítích. Více než polovinu z nich tvoří velké firmy.

Využívání sociálních sítí každým rokem roste. Přesto se Česká republika se spolu se Slovenskem, Maďarskem, Bulharskem či Rumunskem z hlediska využívání sociálních sítí řadí na konec žebříčku Evropské unie.

Sociální sítě určené ke sdílení multimediálního obsahu, z nichž zřejmě neznámější je portál YouTube, využívá 11 % českých firem. Blogy a blogovací platformy, jako je například Twitter, používá jen 6 % českých firem.

5 % firem používá webové stránky typu wiki, na kterých může prakticky kdokoli rychle editovat a aktualizovat obsah. Nejčastěji jsou to IT firmy (36 %).

-kk-

Zdroj: Český statistický úřad - Ústřední orgán státní správy České republiky. Zabezpečuje získávání a zpracování údajů pro statistické účely.
Zobrazit přehled článků ze zdroje Český statistický úřad