Kdy a jak se rozloučit s klienty

Každé dva roky se zbavte spodních 10 až 15 procent klientů. To doporučuje svým klientům z řad poskytovatelů služeb světově uznávaný poradce a kouč vrcholových manažerů Marshall Goldsmith.

Ilustrační snímek

Je to proto, že mnozí tito klienti dávali smysl v různých obdobích svého i vašeho růstu, nyní však již nenabízejí žádnou podporu nebo již nejsou ziskoví,“ doplňuje známý spíkr a autor populárních knih o osobním rozvoji.

V nedávném článku na síti LinkedIn se Goldsmith zaměřil na to, které vztahy s klienty je žádoucí dále rozvíjet, a které naopak ukončit. Firma by podle něho měla odkázat své dosavadní klienty jinam, pokud splňují následující kritéria:

  • mají stále s něčím problém a stěžují si i na nepodstatné detaily,
  • nenabízejí možnost dalšího společného byznysu,
  • již nejsou výděleční,
  • jsou zapojeni do neetických či pochybných aktivit,
  • přestali odpovídat poslání a hodnotám vaší firmy.

U těchto kritérií je dále třeba posoudit, zda jsou vztahy s danými klienty špatné dlouhodobě a zda je nepravděpodobné, že by se mohly změnit. Pokud je tomu skutečně tak, ukončení obchodních vztahů je na místě. Mělo by však probíhat postupně, nikoli jako ostrý řez.

Marshall Goldsmith doporučuje zvážit v této souvislosti několik otázek:

  • Jak si představujete svůj život za rok? Bude pro vás daný obchodní vztah ještě přínosný?
  • S kým byste se rádi potkali a rozvíjeli spolupráci? Může vám v tom daný obchodní vztah bránit?
  • Co konkrétně vnímáte v daném obchodním vztahu jako nutné zlo nebo nepříjemnou povinnost?
  • Rozhodujete se o ukončení daného obchodního vztahu na základě svých vlastních měřítek nebo měřítek někoho jiného?

-kk-

Zdroj: LinkedIn Pulse - blogovací platforma sociální sítě LinkedIn
Zobrazit přehled článků ze zdroje LinkedIn Pulse