Google chce měřit inflaci v reálném čase

Americká internetová společnost Google vytvořila nové měřítko inflace – tzv. Google Price Index (GPI), který vychází ze sledování cen zboží nakupovaného na internetu. Podle britského listu The Financial Times by se Google Price Index mohl stát alternativou oficiálních měřítek inflace. Obrovské množství dat o online nákupech, kterými Google disponuje, by vyhledávač mohl používat k ekonomickým předpovědím ještě dříve, než budou známy oficiální statistiky.

Na nedávné konferenci americké organizace National Association of Business Economists v Denveru vysvětlil hlavní ekonom Googlu Hal Varian, že GPI pracuje na „předpovídání přítomnosti“. Pomocí dat z vyhledávače v reálném čase předpovídá oficiální ukazatele inflace, které se většinou zveřejňují minimálně měsíc po uplynutí doby, jíž pokrývají. Zároveň však dodal, že jde o zcela nový koncept, o němž se Google dosud nerozhodl, zda jej zveřejní.

Hal Varian dále zdůraznil, že GPI nelze považovat za přímou náhradu oficiálního měřítka CPI (index spotřebitelských cen), jelikož spotřební koš zboží prodávaného online se od tradičního spotřebního koše často liší. Například ceny bydlení mají v rámci GPI v USA váhu jen 18 %, zatímco v oficiálním spotřebním koši jsou zastoupeny 40 procenty.

-kk-

Zdroj: The Guardian - portál britského deníku The Guardian
Zobrazit přehled článků ze zdroje The Guardian
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.
Další informace