Je možné, že naslouchání je vůbec nejtěžší činnost, kterou v průběhu pracovního dne vykonáváme. Naslouchání vyžaduje, aby jedinec potlačil své vlastní zájmy a namísto toho se zaměřil na potřeby druhé osoby.
Existují určité projevy, které naznačují, že nám náš protějšek opravdu naslouchá:
- „Ano, vím o čem mluvíš. Sám jsem to mnohokrát zažil.“
- „Čteš mé myšlenky! Přesně na to jsem právě myslel!“
- „Na tuhle věc máme rozdílný názor. Já bych jednal takto...“
- „Bylo by lépe, kdybys mluvil věcně a ušetřil mě těch nechutných podrobností.“
- a další.
Jako naslouchající bychom měli být schopni vymezit svému protějšku odpovídající čas k mluvení. Ke správné komunikaci patří také např. otázka, jak on vidí nás.
**Datum vydání: X/2001**