Manažer musí zvládnout i nepříjemné situace

Ilustrační snímek

Jeden z vašich podřízených má tak špatné hygienické návyky, že s ním ostatní odmítají sdílet pracoviště a kdyby jej viděli klienti, nechtěli by s ním mluvit ani po telefonu. Jiný právě prožívá složitou situaci v osobním životě a nikdo přesně neví, jak se k němu chovat. Dalšího musíte propustit pro neschopnost. Z toalety se neustále ztrácí mýdlo a toaletní papír... To jen několik příkladů ošemetných situací, které musí manažer řešit ve svém týmu. Ať už se však jedná o jakkoli nepříjemnou záležitost, největší chyba je mlčet a nechat narůstat napětí.

Praktické tipy, jak se i těm nejošemetnějším situacím postavit čelem, přinesl nedávný článek na serveru Inc.com, který napsala psycholožka Amy Morinová. Vychází ze svých psychoterapeutických zkušeností, které popsala také v knize s názvem 13 Things Mentally Strong People Don't Do. Ta vyšla celkem v jednadvaceti jazycích včetně češtiny (13 věcí, které psychicky silní lidé nedělají, Bizbooks, 2015).

1. Připravte se

Máte-li tu možnost, předem si připravte, co chcete o dané situaci říci. Uvědomte si, že pokud neřeknete nic, pouze posílíte atmosféru strachu a dalších negativních emocí v týmu.

2. Řešte věc soukromě

Požádejte dotyčnou osobu o schůzku mezi čtyřma očima na místě, kde vás nikdo další neuslyší. V případě, že danou ošemetnou záležitost otevře někdo jiný na veřejném místě, jako je například chodba, jasně řekněte, že to budete řešit jinde.

3. Sedněte si na to

V nepříjemné situaci je vždy pohodlnější sedět, než stát. Sedět ale musíte oba a na stejné úrovni, abyste k dotyčnému nemluvili shora. Pokud máte k dispozici jen jednu židli, oba stůjte.

4. Upozorněte na to, že jde o ošemetnou záležitost

Lepší, než okamžitě konstatovat, že zaměstnanec například zapáchá, je nejprve říci, že si chcete popovídat o určité věci, která je poněkud delikátní. Dotyčný tak bude mít chvíli času, aby se na diskusi emočně připravil.

5. Nezakrývejte svůj nepříjemný pocit

Když se budete vyhýbat očnímu kontaktu, nervózně se pohupovat nebo si hrát s věcmi na stole, pouze na svou nervozitu ještě více upozorníte. Raději otevřeně a nahlas řekněte, že vám je daná situace trochu nepříjemná.

6. Zachovejte slušnost, ale mluvte jasně

Zaměstnanec by z vašich slov měl jasně pochopit, co mu říkáte. Nepřímá sdělení a náznaky vedou pouze k většímu zmatení.

7. Počítejte s emocemi

Dejte dotyčnému prostor, aby vstřebal vaše sdělení. Vyslechněte si jej a odpovídejte na případné otázky. Očekávejte rozpaky, strach, smutek, ale i hněv. Vy sami však zachovejte klid.

8. Jasně ukončete rozhovor

Dávejte si pozor, aby vaše ošemetná konverzace neskončila trapným tichem, kdy zaměstnanec nebude vědět, zda už je konec a co bude dál. Jasně řekněte, že věc je uzavřena a případně zopakujte, jaké kroky od dotyčného očekáváte.

Jakou nejtrapnější situaci jste museli řešit se zaměstnancem?

-kk-

Zdroj: Inc.com - portál amerického magazínu Inc. pro začínajcí podnikatele
Zobrazit přehled článků ze zdroje Inc.com