Jste připraveni na změny v leadershipu? Zde jsou tři zásadní kroky

Protože se svět právě připravuje na nejistou budoucnost s koronavirem, je dobré vypíchnout jeden ze zaběhlých vojenských termínů - „VUCA“, který je zkratkou pro volatilitu, nejistotu, složitost a dvojznačnost. Zkrátka dokonalý popis aktuálního náročného podnikatelského prostředí.

Ilustrační snímek

Obchodní modely, které přivedly společnosti na špičku jejich odvětví, se náhle bortí jako domečky z karet, přichází nové technologie, demografické změny, globalizace a další rušivé síly. Zvažte například to, jak Nokia přišla o tržní podíl na celosvětovém prodeji mobilních telefonů, když Apple vstoupil na trh se svým revolučním designem. Takových příběhů bychom našli bezpočet.

Abyste skutečně dokázali vést organizaci napříč změnou, je potřeba reflektovat náhlé potřeby i ve svém manažerském přístupu. Umět zrušit zaběhlé principy a přijmout nové. Zde jsou tři klíčové změny, které je třeba přijmout, abyste obstáli.

Nová role

Organizace mohou mít v budoucnosti odlišnou strukturu než dnes. Například firmy se spotřební elektronikou a domácími spotřebiči se mohou rozhodnout transformovat svou pracovní sílu, aby dokázaly reagovat na měnící se spotřebitelské trendy. V důsledku toho by se mohlo reorganizovat na 2 000 nezávislých jednotek, z nichž každá bude mít vlastní P&L a bude platit zaměstnancům na základě výkonu. Změní se tak vlastní role generálního ředitele a vrcholoví manažeři budou muset řídit více vzájemně závislých obchodních jednotek, které reagují na tržní síly. Místo „generálního ředitele“ by mohla vzniknout role „ekosystémového ředitele“. Stejně tak ostatní vrcholoví manažeři by mohli převzít nové role a povinnosti, aby udrželi organizaci stabilní, a zároveň ji učinili agilnější.

Nová identita

Druhým velkým posunem pro lídry je potřeba narušit svou vlastní identitu. Zatímco tradiční identity – jako „vizionář“ a „výkonem řízený“ - zůstanou relevantní, lídři by měli zvážit a selektivně přijímat i nové identity jako například:

  • Spotřebitel: zákaznická zkušenost vám může pomoci vyvinout nové a lepší nápady. Seznamte se z první ruky s informacemi o tom, jak spotřebitelé používají digitální nástroje a jak je využívají.
  • Katalyzátor: Nonstop iterace v inovačním procesu mohou vést k transformaci organizace ve strategii, organizaci a přítomnosti na trhu.
  • Vědátor: Experimentování kreativními způsoby a přijímání vypočtených rizik vám může pomoci prozkoumat možnosti, které vám pomohou pochopit bouřlivé prostředí a jak v něm uspět.

Nový význam

Účel je nyní klíčovou součástí strategií mnoha společností – zvažte například poslání Facebooku „dát lidem sílu budovat komunitu a sblížit svět“.

Rozvoj společného smyslu pro to, co je uvnitř i vně společnosti, je mocným nástrojem pro formování kultury, řízení inovací a vytváření udržitelné organizace. Vytváření smyslu pro organizaci je jednou z nejdůležitějších funkcí, které lídr má.

Lídři mohou zvážit význam své organizace prostřednictvím tří dimenzí:

  • Osobní: Jednotlivci mohou získat funkční a emocionální výhody z produktů a služeb, které jsou naplněny smyslem.
  • Organizační: Silný smysl pro účel vytváří hmatatelnou a nehmotnou hodnotu pro organizaci a její zúčastněné strany.
  • Společenské: Význam a účel vaší organizace může přímo i nepřímo ovlivnit společnost jako celek.

V této chvíli mají vedoucí představitelé příležitost vytvořit sjednocující vizi, která bude řídit budoucí úspěch jejich společností. Jste na změnu připraveni?

 

-bb-

 

Zdroj: CCL Blog - oficiální blog instituce Center for Creative Leadership (CCL®)
Zobrazit přehled článků ze zdroje CCL Blog