Chcete inovovat? Porušte pravidla

Potřebujete inovovat, ale nevíte jak? Zdá se, že inovaci nelze řídit, je spíše odnoží uměleckého hledání múzy než obchodní praktikou. Zkuste na to ale jít trochu jinak. Porušte pravidla. Porušte zásadní doktríny vašeho oboru.

Když se podíváte na některé nejúspěšnější příklady inovace, zjistíte, že v mnoha případech novátoři nepřišli s žádným novým produktem nebo službou. Namísto toho jen změnili vžité chování a pravidla hry.

Například knihkupectví Barnes & Noble, které se přes noc změnilo v sociální destinaci.

Co je to pravidlo?

Pravidlem je široce akceptovaná obchodní konvence, která je tak běžná, že se zdá být přirozeným zákonem. Vezměte například úřední hodiny v bankovních ústavech. Existuje ale ústav, americká banka Commerce Bank, který otevřel i o nedělích a pozdních hodinách v pracovních dnech. Je to typický a velmi dramatický příklad tržního šoku.

Proč je porušení pravidla vhodným přístupem z hlediska inovace?

Je snadnější, než přijít se zcela novým „velkým nápadem“. Každý by samozřejmě rád vynalezl zcela nový minivan nebo iPod. To ale není snadné. Porušení pravidla má jistý pragmatismus. Přestože není snadné, nabízí hmotný bod, ze kterého můžete začít, neboť každý trh má pravidla, která čekají na to, až je někdo začne porušovat. Tento krok signalizuje zákazníkům, že jste na jejich straně.

Jak na to?

Pravidla přichází v bezpočtu forem – úrovně služeb, cenové modely, distribuce, vlastnosti produktů a zkušenost zákazníka. Lze ale porušit jen taková, která jsou provozně a finančně realistická. Pokuste se držet se následujících třech otázek:

- Jaké jsou nepsané zákony vašeho podnikání?

- Je zvolené pravidlo relevantní? Procesy nebo praktiky, které zvýší finanční efektivitu se nepočítají, pokud se nepromítají do něčeho, co je důležité a viditelné pro zákazníky.

- Jaké praktiky budou mít, pokud se změní, největší vliv na trh?

-av-
Zdroj: Marketing Profs - americký server z oblasti reklamy a marketingu
Zobrazit přehled článků ze zdroje Marketing Profs