3 tipy, jak být úspěšným projekťákem. Bez organizace práce to nepůjde

Uvažujete o práci projektového manažera, nebo už jím jste a chcete se ve své profesi ještě víc zdokonalit? Jak jistě tušíte, jenom s odbornými znalostmi a povědomím o tom, jak sestavit projektový plán, si nevystačíte. Úspěšný projekťák totiž musí mít v malíčku nejen projektové řízení, ale být zároveň i skvělým vůdcem, vyjednavačem, analytikem a tak trochu i psychologem. A často je těch rolí ještě mnohem víc. Přečtěte si naše tipy, které vám pomohou všechny vaše role zvládnout na výbornou.

3 tipy, jak být úspěšným projekťákem. Bez organizace práce to nepůjde

1. Správná organizace práce je základ

Jako projektový manažer působíte jako spojka mezi týmem a zákazníkem a máte na svých bedrech celý projekt kompletně od A do Z. Musíte vytvořit projektový plán a nastavit dílčí milníky projektu, rozdělit práci mezi jednotlivé členy týmu a jejich výstupy předávat průběžně ke kontrole zadavateli, starat se o projektovou dokumentaci, koordinovat časový harmonogram i rozpočet projektu...a mnoho a mnoho dalšího. Jak to všechno zvládnout, uhlídat termíny, a na nic nikdy nezapomenout?

Pomůže vám jedině opravdu dobrá organizace práce. A na tu si klidně můžete vzít pomocníka. Ale ne dalšího kolegu, vždyť projekťák jste tady vy. Skvělou službu vám v tomto případě udělá vhodný nástroj na kontrolu a řízení projektů. Díky němu získáte přehled nad všemi činnostmi i termíny s projektem spojenými, splněné milníky projektu si můžete postupně odškrtávat, a všechno důležité najdete jednoduše na jednom místě.

2. Naučte se efektivně komunikovat

Nejen se zákazníky, ale i se svým týmem. Při komunikaci se zákazníky buďte vstřícní, ale věcní a struční. Neplýtvejte zbytečně jejich ani svým časem a vždy si předem stanovte cíl, kterého chcete vaší schůzkou, telefonátem či třeba videohovorem dosáhnout. Předem si také připravte vhodné argumenty hodící se v případě, že bude třeba s klientem o něčem vyjednávat.

Při jednání s týmem nezapomeňte na dostatečnou motivaci jednotlivých členů. Když budete do projektu opravdu zapálení vy sami, často svým nadšením nakazíte i ostatní a půjde to o to snadněji. Dejte členům týmu pokaždé prostor k diskuzi, buďte otevřeni jejich názorům a připomínkám a vždy jim poskytujte zpětnou vazbu.

3. Udržujte dobré vztahy

Neorientujte se za každou cenu jen na výkon. Velká část práce na projektu stojí a padá na členech vašeho týmu a pro jejich dobré pracovní výsledky je třeba, aby v celém týmu vládla pohoda. Ať už pracujete v jedné budově či kanceláři, nebo každý vzdáleně z jiného konce republiky, snažte se udržovat si přátelský vztah.

Nezapomeňte chválit a čas od času jednotlivým členům připomenout, jak dobře svoji práci odvádějí, a jak moc si toho vážíte. Vašemu vzájemnému vztahu i celkové atmosféře to jedině prospěje. A to se nakonec zaručeně kladně odrazí i na vašich výsledcích.