Několik tipů, jak vést tým, kde panují velké věkové rozdíly

Mít lidi různých věkových kategorií je v mnoha ohledech pro jakýkoliv tým obohacující. V rámci multigeneračního týmu totiž dochází k prolínání zkušeností daných věkem a kreativity dané mládím a tým jako celek se tak stává rozmanitějším a více schopným čelit různým nástrahám, které mohou v budoucnu přijít. Jak však při věkovém rozdílu členů týmu udržet integritu celé skupiny i dobré vztahy mezi kolegy?

Ilustrační snímek

Maximální spolupráce celého týmu

Podle Harvard Business Review je důležité mladé a starší kolegy neoddělovat, ale naopak snažit se o jejich maximální integraci. Zaprvé je dobré nerozdělovat kolegy do kanceláří podle věku a vytvářet tak prostředí jakýchsi podtýmů oddělených podle věku. V ideálním případě byste všichni měli pracovat pohromadě, v rámci jedné kanceláře nebo open space. Uspořádání samozřejmě záleží na velikosti vašeho týmu.

Stejně tak je nutné pořádat společné jednání a porady. Oslovujte celou skupinu jako celek a snažte se tým spojit ve snaze dosáhnout jednoho cíle. Podobné motivace většinou pomáhají překonávat rozdíly mezi kolegy, včetně těch věkových.

Mentoring a sdílení znalostí

Mládí i stáří má své výhody i nevýhody. Každý může ostatní naučit něco, co umí, a zároveň se poučit o věcech, které mu jdou hůře. Otevřete dialog mezi jednotlivými kolegy a aktivně se snažte, aby si v pozitivním slova smyslu navzájem předávali své názory, zkušenosti a schopnosti.

Je to právě často u mladých lidí, u kterých je nutné zasáhnout, pokud vykazují nedostatek respektu ke starším kolegům. Je nutné dát najevo, že opovrhování kolegy kvůli věku se ve vašem týmu nebude trpět. Stejně tak je nutné případně domluvit starším pracovníkům, kteří opovrhují mladšími kolegy pro jejich zdánlivou nezkušenosti. Vy jako manažer týmu musíte působit jako morální sjednocující síla, kterou si ostatní mohou vzít za příklad.

 

-mm-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review