S využitím srovnávače Similarweb.com jsme pro vás připravili názorné ukázky porovnání návštěvnosti portálu Jobs.cz se dvěma dlouholetými stálicemi (Jobdnes.cz, Volnamista.cz) a dvěma nováčky na českém online trhu práce (Airjobs.cz, Chcipraci.cz).
Srovnávač Similarweb.com jsme pro naše účely použili proto, že většina pracovních portálů neuvádí veřejně ověřitelné výsledky návštěvnosti. Metrika tohoto srovnávače návštěvnosti není stoprocentně přesná, nicméně na základě porovnání s veřejnými auditovanými výsledky NetMonitoru mají čísla reálnou výpovědní hodnotu. Údaje ze Similarweb.com ukazují celkový počet návštěv měsíčně, počet reálných uživatelů měsíčně uvádíme níže pod zkratkou RU.
Staří i noví hráči versus Jobs.cz
Zajímavé je, že Airjobs, který vstoupil na trh v roce 2015 s ambicí stát se dle vlastních slov „českým LinkedInem“,“ vede poměrově ke své celkové návštěvnosti nad Jobs.cz procenty přístupů z vyhledávání a sociálních sítí. Celkově však tento portál, zaznamenal za posledních šest měsíců jen jednu setinu návštěvnosti Jobs.cz (31 tisíc návštěv měsíčně oproti 3,3 milionu návštěv na Jobs.cz).
Jediné, co se Airjobs.cz v roce 2015 v porovnání s LinkedInem podařilo, je dosažení záporného hospodářského výsledku. Stejně jako LinkedIn totiž tento portál skončil hluboko v mínusu. Konkrétně jeho provozovatel Personal One vykázal v roce 2015 provozní ztrátu téměř 30 milionů korun.
Portál Chcipraci.cz, který vstoupil na trh s velkou pompou na konci roku 2015 jako „sebevědomý vyzyvatel současných dominantních hráčů“ a „největší a nejpřívětivější pracovní portál v Česku“, nabízí v současné chvíli více než 110 tisíc volných míst. Za posledních 6 měsíců však měl jen 37 tisíc návštěv měsíčně.
Navíc si Chcipraci.cz vysloužil kritiku za to, že jen zveřejňuje nabídku pozic z jiných portálů. Jedná se o podobný systém přebírání pracovních pozic z veřejných zdrojů, kterou používá například mezinárodní vyhledávač Careerjet, který nabízí v ČR až 300 tisíc volných pozic. Tento počet však nelze považovat za reálný, neboť obsahuje řadu již neexistujících pozic a duplicit plynoucích ze samotné filozofie přebírání pozic z mnoha zdrojů.
Výrazně vyšší návštěvnost mají portály s více než desetiletou historií – portál Dobraprace.cz společnosti INET-SERVIS.CZ (232 tisíc návštěv měsíčně), portál společnosti Mafra Jobdnes.cz (226 tisíc návštěv měsíčně) a portál Volnamista.cz, který provozuje společnost Seznam.cz (900 tisíc návštěv měsíčně). Návštěvnost serveru Volnamista.cz je vynikající výsledek vzhledem k tomu, co nabízí ve srovnání s ostatními portály. Charakteristický pro tento portál je poněkud zastaralý vzhled připomínající novinovou výstřižkovou službu, absence dalších nástrojů pro náboráře a také inzerce zdarma. Napojení na nejpoužívanější český vyhledávač Seznam.cz výrazně pomáhá.
Objektivně vzato je dominantní postavení portálů společnosti LMC opodstatněné, neboť i při nejvyšší ceně inzerce pracovních pozic, kdy cena inzerátu dosahuje dvoj i vícenásobku ceny konkurence, převálcuje návštěvností své konkurenty často i více než stonásobně.
Pracovní portály v ČR
Seřazeno abecedně
| Web | Vlastník | Cena inzerce (2016) | Roční obrat (2015) | Rok založení | Měsíční návštěvnost / RU – reálný uživatel |
| Airjobs.cz | Personal ONE s.r.o. (firmu vlastní společnost EMTC - Czech a.s.) | 1 inzerát: 3 300 Kč / měsíc | 8 milionů Kč (Personal ONE s.r.o.) | 2015 | 31 tisíc návštěv (cca 10 tisíc RU) |
| Cesky-trh-prace.cz (síť regionálních pracovních portálů) | Český Trh Práce s.r.o. | 1 inzerát: 1 700 Kč / měsíc | 2,7 milionu Kč | 2004 | Cca 60 tisíc návštěv na 15 portálech (cca 20 tisíc RU) Největší regionální portál pracevpraze.cz – cca 10 tisíc návštěv / 3 tisíce RU) |
| Cocuma.cz | Company Culture Market s.r.o. | tvorba a provoz profilu firmy od 40 000 Kč / rok | Účetní závěrka za rok 2015 dosud nebyla zveřejněna. | 2015 | 25 tisíc návštěv (cca 8 tisíc RU) |
| Dobraprace.cz | INET-SERVIS.CZ | Od 700 Kč / 20 dnů | 4,5 milionu Kč (celá společnost INET-SERVIS.CZ) | 2003 | 232 tisíc návštěv (77 tisíc RU – NetMonitor 8/2016) |
| Hyperpráce.cz | HyperMedia, a.s. | Nezveřejňuje ceník. | Účetní závěrka za rok 2015 dosud nebyla zveřejněna. | 2008 | 30 tisíc návštěv (18 tisíc RU – NetMonitor 8/2016 |
| Chcipráci.cz | Provozovatel Web Solutions LLC se sídlem v USA, prodej inzerce zajišťuje Advertising ONE, a.s. | 1 inzerát: 3 490 Kč / 350 shlédnutí | Účetní závěrka Advertising ONE, a.s. za rok 2015 dosud nebyla zveřejněna. | 2015 | 37 tisíc návštěv (cca 12 tisíc RU) |
| Jobdnes.cz | Mafra a.s. (firmu vlastní AGROFERT, a.s., jejímž jediným akcionářem je Andrej Babiš) | 1 inzerát: 2 000 Kč / měsíc | Mafra neuvádí výsledky tohoto dílčího projektu (lze předpokládat obrat v řádu jednotek až desítek milionů korun) | 2004 | 226 tisíc návštěv (90 tisíc RU – NetMonitor 8/2016) |
| Jobote.cz | LMC s.r.o. (Alma Media) | Balíček předplatného: 25 až 85 tisíc Kč / rok | 612,2 milionu Kč (celá společnost LMC) | 2013 | 13 tisíc návštěv (cca 5 tisíc RU) |
| Jobs.cz | LMC s.r.o. (Alma Media) | 1 inzerát: 7 900 Kč / měsíc 3 inzeráty: 19 900 Kč / měsíc | 612,2 milionu Kč (celá společnost LMC) | 1996 | 3,3 milionu návštěv (cca 1 milion RU) |
| Monster.cz | LMC s.r.o. (Alma Media) | 1 inzerát: 3 350 Kč / měsíc | 612,2 milionu Kč (celá společnost LMC) | 1999 | 150 tisíc návštěv (cca 50 tisíc RU) |
| Práce.cz | LMC s.r.o. (Alma Media) | 1 inzerát: 4 235 Kč / měsíc | 612,2 milionu Kč (celá společnost LMC) | 1997 | 1,6 milionu návštěv (cca 500 tisíc RU) |
| Profesia.cz | LMC s.r.o. (Alma Media) | 1 inzerát: 1 800 Kč / měsíc | 612,2 milionu Kč (celá společnost LMC) | 2004 | 570 tisíc návštěv (cca 190 tisíc RU) |
| Proudly.cz | UNIjobs.cz s.r.o. | Nezveřejňuje ceník. | Účetní závěrka za rok 2015 dosud nebyla zveřejněna. | 2015 | 62 tisíc návštěv (cca 21 tisíc RU) |
| Volnamista.cz (dříve Spráce) | Seznam.cz, a.s. | Základní podoba inzerce zdarma | Seznam.cz neuvádí výsledky tohoto dílčího projektu. | 1997 | 907 tisíc návštěv (225 tisíc RU – NetMonitor 8/2016) |
Zdroj: Justice.cz (účetní závěrky), Similarweb.com (návštěvy), NetMonitor 8/2016 (RU), ceníky jednotlivých portálů
Snaha odsunout společnost LMC na druhou kolej zůstává již přes dvacet let spíše utopickým snem řady zakladatelů a marketérů nových subjektů na online trhu práce v ČR, kteří dostatečně nepochopili základní pravidlo fungování internetu: Jednička v daném segmentu bere (téměř) vše.
Hra na vysoká čísla návštěvnosti u ostatních subjektů většinou již náboráře neohromí, neboť ti si zvykli, že pasivní kandidáty hledají jinde a vše ostatní řeší LMC. I zde nejlépe platí Cimrmanovské: „Můžeme o tom vést spory, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak všechno, co se proti tomu dá dělat.“
Finanční ukazatele tuto domněnku jen potvrzují a nezdá se, že by se cokoli do budoucna mělo změnit.
-kk-

