V
E
S
T
A
Výběr
Empatie
Smysl
Trénink
Akce
Pro úspěch a splnění cíle vašeho vystoupení je důležité, zda si můžete vybrat, jakou formou publikum oslovíte nebo zda je jeho podoba daná a předem určená. Pokud máte možnost volby, je na místě napsat si klady a zápory každé varianty vašeho vystoupení. Volba formy vystoupení vždy záleží na konkrétní situaci.
Položte si otázky typu:
Empatie neboli vcítění se do příjemce vašeho sdělení je další důležitou částí přípravy na vystoupení. Je třeba získat co nejvíce dostupných informací o těch, pro které je vystoupení určeno.
Položte si otázky typu:
Dostáváme se ke klíčovému bodu přípravy na vystoupení. Stanovení smyslu a cíle je zásadní pro úspěch jakéhokoliv vystoupení, jednání, schůzky apod.
Vystoupení může proběhnout v příjemné a pohodové atmosféře, ale když se po něm zamyslíte, jaký je jeho konkrétní výsledek, často přijdete se zpožděním na to, že jste nevyužili příležitost a neprobrali vše podstatné. A další příležitost už nemusí přijít, proto je tak důležité určit si předem, čeho chcete dosáhnout.
Položte si otázky typu:
Nácvik vystoupení je vždy důležitý. Pokud chcete opravdu využít vystoupení ve svůj prospěch a k vítězství, natrénujte si je i opakovaně. Nejen to, co chcete říci, ale také, jak danou informaci chcete sdělit.
Významnými prvky vystoupení jsou intonace hlasu, gesta, na jaká slova klást větší důraz a naopak. Dále mějte na paměti, že na jednotlivých slidech by měly být pouze hlavní body, přičemž bližší informace k nim je vhodné dovysvětlit ústně.
Pokud se rozhodnete, že použijete videonahrávku, mějte na paměti, že nestačí jenom kvalitní obsah, ale rozhodující je také kvalita záznamu, tzn. bez šumů a dalších rušivých okolností.
Nezapomeňte ještě na „generální zkoušku“ před vlastním vystoupením, jelikož může významně ovlivnit výsledek vašeho vystoupení.
U osobního vystoupení si položte otázky typu:
U video vystoupení si položte otázky typu:
Nyní jste připraveni na vystoupení. Víte, co chcete sdělit, komu, jakou formou a vystoupení jste si natrénovali.
Teď je čas přesvědčit mozek, že všechno dobře dopadne, že svého cíle dosáhnete, a hlavně je čas zahnat chmurné myšlenky. Neboť pokud připustíte, aby mozek přemýšlel o tom, co všechno se v průběhu vystoupení může stát, a jak špatně může dopadnout, pak to tak s největší pravděpodobností také dopadne.
Proto je čas na pozitivní motivaci a přesvědčení sama sebe, že všechno dopadne tak, jak si přejete a jak chcete. Myslete na to, jak dobře se budete cítit, až vystoupení úspěšně zvládnete, co se po vystoupení pozitivního změní ve vaší firmě, rodině či osobním životě. Zkrátka najděte si co nejvíce pozitivních myšlenek a tím se namotivujte a připravte na úspěch.
Položte si otázky typu:
Nyní již nezbývá nic jiného, než se nadechnout a jít si pro zasloužený úspěch, který vychází z kvalitní a nezanedbané přípravy.
Držím palce!