"Situational leadership": what it is and why you too should learn it

„Situační leadership“: Co to je a proč byste jej měli umět i vy

The term "situational leadership" has been much used recently in texts about leadership and manuals for managers. What is it? How is it done? And is it really an approach every manager today should be familiar with?

What is situational leadership?

According to Entrepreneur.com, situational leadership is a management method whereby the manager adjusts their approach according to the specific needs of individual subordinates. So rather than a single management style of a leader, the focus is on the many different styles the manager adopts when dealing with different employees.

Each employee is different and has different, specific needs when it comes to the leadership style of their manager. Situational leadership is of course much more challenging than other methods as the manager must detect the needs of individual subordinates and have a much more individual approach towards each of them. Even so, situational leadership pays off by exploiting the full potential of all team members.

Tips on implementing situational leadership in practice

  • Learn what motivates individual employees and then motivate them accordingly.

  • Find the most effective communication style for each employee and adopt it when talking to them.

  • Find out the strengths of individual employees and support them.

  • Connect with individual employees also on a personal level, and try to establish an informal, friendly relationship with each of them.



-mm-

    „Situační leadership“: Co to je a proč byste jej měli umět i vy

    Anglický termín „situational leadership“ (do češtiny překládaný jako „situační leadership“) se poslední dobou hojně skloňuje v odborných textech a manuálech pro manažery. O co jde? Jak se to dělá? A skutečně se jedná o přístup, který by v dnešní době měl umět každý manažer?

    Co je situační leadership?

    Podle Entrepreneur.com je situační leadership manažerská metoda, v rámci které manažer upravuje svůj přístup dle specifických potřeb jednotlivých podřízených. Nelze tedy mluvit o jednom konkrétním manažerském stylu dotyčného týmového lídra, ale spíše o řadě různých stylů, které manažer uplatňuje při jednání s různými podřízenými.

    Každý pracovník je totiž jiný a každý má jiné, specifické potřeby co se týče vedení ze strany manažera. Situační leadership je pro manažera samozřejmě náročnější než jiné metody. Musí totiž „navnímat“ potřeby jednotlivých podřízených a ke každému podřízenému mít mnohem individuálnější přístup. Přesto se situační leadership vyplácí, jelikož do maxima využívá potenciál všech členů týmu.

    Tipy, jak situační leadership uvést do praxe

    • Zjistěte, co jednotlivé pracovníky motivuje a tuto motivaci jim potom dopřávejte.

    • Najděte u jednotlivých podřízených nejefektivnější komunikační styl a ten uplatňujte, když s nimi mluvíte.

    • Zjistěte, v čem jsou silné stránky jednotlivých pracovníků, a ty u nich poté podporujte.

    • Najděte si k jednotlivým pracovníkům cestu i na lidské úrovni a snažte se s nimi navázat i trochu neformální, kamarádský vztah.

     

    -mm-

     

    Zdroj: Entrepreneur.com - portál předního amerického časopisu pro podnikatele
    Zobrazit přehled článků ze zdroje Entrepreneur.com
    Štítky: Leadership