Six characteristics of a successful leader

Šest charakteristik úspěšného lídra

Not every manager is a successful leader. A successful leader must be able to inspire and motivate others and this requires having certain traits, habits and procedures. Some people are born with these traits, but most must consciously work on them if they have managerial aspirations. This article describes six essential characteristics of a successful leader.

Communication skills

As the Harvard Business Review states, even the best vision cannot be conveyed to team members if the leader is unable to communicate well and effectively. Therefore it is necessary they focus on this skill and use it in their everyday work.

Focus and time management

The attention of a good leader should not jump from one thing to another. A good leader must be able to plan their time well and always focus fully on only one thing at a time.

Sufficient confidence

Without the necessary confidence, a leader cannot convey their visions and motivation to employees. Fortunately, confidence does not have to be innate; it can be learnt through particular habits.

Personal integrity

Though some changes in opinions and attitude are desirable based on changing situations, a leader should be consistent in their requirements, communication, values and attitudes so that employees know what is demanded of them and what they should expect from the manager.

Hard skills

Beside soft skills, a leader must also possess the necessary hard skills, namely knowledge of the given field and details concerning the jobs of team members. Only then can the leader effectively lead others.

Empathy and patience

Last but not least, a good leader must be very patient, especially because team members will always do their job rather more slowly and differently to what the leader wants. Moreover, working with people requires much time and long-term effort. This is why patience is a must when it comes to leadership.

 

-mm-

    Šest charakteristik úspěšného lídra

    Ne každý člověk na vedoucí pozici je úspěšným lídrem. Úspěšný lídr totiž musí být schopný ostatní inspirovat a motivovat. A to vyžaduje určité vlastnosti, zvyky i postupy od daného pracovníka. Někdo se s těmito znaky narodí, většina je ale musí v sobě cíleně rozvinout. V tomto článku si ukážeme šest nutných vlastností úspěšného lídra.

    Schopnost komunikace

    Jak uvádí Harvard Business Review, i sebelepší vize nemůže vedoucí členům svého týmu předat, pokud neumí dobře a efektivně komunikovat. Proto je nutné, aby se na tuto schopnost zaměřil a využíval ji v praxi.

    Pozornost a time management

    Pozornost dobrého vedoucího nesmí těkat z jedné věci na další. Dobrý vedoucí si musí umět dobře rozvrhnout čas, vždy se v daný moment naplno věnovat jenom jedné věci a plně se na ni soustředit.

    Dostatečné sebevědomí

    Bez potřebného sebevědomí není možné přenášet nad podřízené vize a motivaci. Sebevědomí naštěstí nemusí být jenom vrozené, ale dá se skrz dílčí návyky naučit.

    Osobní integrita

    I když určité změny názorů nebo přístupu jsou žádoucí na základě určitých změn, vedoucí by měl být konzistentní ve svých požadavcích, komunikaci, hodnotách a přístupu ke svým zaměstnancům tak, aby věděli, co se od nich chce a co od vedoucího mají čekat.

    Tvrdé dovednosti

    Mimo soft skills musí mít daný vedoucí i potřebné hard skills, tedy znalost daného oboru a detailů práce svých podřízených. Jedině tak je může efektivně vést.

    Empatie a trpělivost

    V neposlední řadě musí mít dobrý vedoucí velkou trpělivost, a to hlavně kvůli tomu, že jeho podřízení budou práci vždy dělat trochu pomaleji a jinak, než jak by si ideálně představoval. Navíc práce s podřízenými vyžaduje hodně času a dlouhodobé úsilí. Proto je trpělivost u manažera absolutní nutností.

     

    -mm-

    Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
    Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review
    Štítky: Leadership