A manager must stay positive in any situation. How to do this?

Manažer si musí umět udržet pozitivní přístup za každé situace. Jak na to?

A manager's qualities are best shown not when all is going well but primarily in critical situations that lend themselves to pessimistic outlooks. It is in precisely at moments when optimism and inspiration are lacking that a good leader should provide motivation. For a leader to do that, it is important they themselves do not lose optimism in troublesome times. Here we offer some tips on keeping cool and spreading optimism and positive expectations even during critical situations and unsuccessful periods.

Preparing for crisis scenarios

The best way not to fall into despair is to be ready for a crisis. If you have things under control, your outlook improves significantly. Always prepare plans and processes for critical situations that may occur in the future. Then if they do occur, you will have a plan ready how to proceed, which will give your motivation and attitude a great boost.

Rational behaviour as an antidote to negative emotions

Humans have an instinctive tendency to react to unexpected and critical situations in an emotional way. However, as McKinsey.com states, if your reactions are impulsive, you will activate a stressful reaction from your organism; you will be unable to think clearly and can easily fall into despair. Always when facing a crisis, try to stop, consider what you will do, and try to think rationally.

Dividing a big problem into smaller ones

If you are facing a large, overwhelming problem, it is obviously not easy to maintain an optimistic attitude. If you are dealing with a complex problem, always divide it into smaller, manageable parts. Define these chunks, understand them, then deal with them one by one.

Keeping a distance

Of course, during any crisis we tend to think about what should be done differently and how the situation could have been avoided. People often start blaming themselves. Although self-reflection and an ability to learn from mistakes are important steps in self-development, you should at all costs have a detached attitude and avoid taking things personally.

 

-mm-

    Manažer si musí umět udržet pozitivní přístup za každé situace. Jak na to?

    Kvality manažera se poznají nejlépe nikoliv ve chvílích, kdy se všechno daří, ale především v situacích, které jsou naopak kritické a které svádí k pesimistickým vyhlídkám. A právě ve chvílích, kdy se optimismu a inspirace lidem nedostává, by jim měl motivaci dodat jejich lídr. A k tomu je zapotřebí, aby především on sám neztrácel v kritických chvílích optimismus. Přinášíme vám několik tipů, jak si udržet chladnou hlavu a jak šířit optimismus a pozitivní vyhlídky i během krizových situací a neúspěšných období.

    Příprava krizových scénářů

    Nejlepším způsobem, jak nepropadnout při krizi zoufalství, je být na krize připraven. Když budete mít věci pod kontrolou, výrazně tím zlepšíte své vyhlídky. Vždy tedy plánujte scénáře a postupy i pro krizové situace, které teoreticky mohou v budoucnu nastat. A když pak nějaký problém skutečně nastane, budete mít předem připravený plán, jak postupovat, což dodá vaší motivaci a vnímání celé situace požadovanou vzpruhu.

    Racionální jednání jako lék proti negativním emocím

    Člověk má instiktivní tendenci na nenadálé události a krizové situace reagovat emotivně a reflexně. Jak ale uvádí McKinsey.com, pokud budou vaše reakce takto impulzivní, aktivujete tím stresovou reakci vašeho organismu, nebudete schopni přemýšlet jasně a můžete snadno propadnout zoufalství. Zkuste se tedy vždy tváří v tvář krizi zastavit, rozmyslet si, co budete dělat, a pokuste se uvažovat racionálně.

    Rozdělení velkého problému na menší

    Pokud čelíme nezměrnému problému, který nás pohlcuje, je jasné, že udržet si optimistický přístup je téměř nemožné. Jestliže tedy řešíte nějaký komplexní problém, vždy ho rozdělte na menší, zvládnutelné části. A tyto části definujte, pochopte a následně řešte jeden po druhém.

    Udržování odstupu

    Je samozřejmé, že za krize člověk začne přemýšlet nad tím, co mohl udělat jinak a jak se dalo krizi vyhnout. A nezřídka takový člověk začne i obviňovat sám sebe. Ač jsou sebereflexe a schopnost poučit se z chyb pro rozvoj jednotlivce velmi důležité, měli byste v každém případě zaujímat nezaujatý postoj a nebrat si nic z toho, co se děje, osobně.

     

    -mm-

    Zdroj: McKinsey & Company - přední mezinárodní společnost poskytující manažerské poradenství
    Zobrazit přehled článků ze zdroje McKinsey & Company
    Štítky: Leadership