Mühlfeit versus Kadlec o akvizici sociální sítě LinkedIn společností Microsoft

Mühlfeit versus Kadlec o akvizici sociální sítě LinkedIn společností Microsoft

Microsoft kupuje LinkedIn za 630 miliard korun. Jedná se o největší akvizici Microsoftu vůbec a rozhodně o velmi významnou akvizici na poli sociálních sítí. Síť se 433 milióny uživatelů by si měla zachovat svou značku a bude ji i nadále řídit aktuální CEO Jeff Weiner.

Zeptali jsme se, co si o této transakci myslí bývalý šéf evropského Microsoftu Jan Mühlfeit a první LinkedIn certifikovaný recruiter a známý LinkedIn ambasador Josef „José“ Kadlec.

Jan Mühlfeit: Microsoft zaplatil premium, takže se ta investice může zdát vysoká. Na druhou stranu je na LinkedInu půl miliardy lidí, a tam se stýkají dvě okamžité příležitosti a integrace - Office 365 a MS Dynamics. Tahle synergie je zřejmá.

Josef „José“ Kadlec: Prvně bych upozornil, že transakce dosud nebyla schválena regulačními orgány, a tak ještě není finální. Já jsem v tomto pragmatik a ptám se především, jaký to bude mít vliv i na náš současný byznys, protože LinkedIn je pro nás významným zdrojem kandidátů. Měl jsem trochu tušení, že se něco stane, protože akcie LinkedInu byly významně nízko a můžeme to brát jako takový „donucovák“ Microsoftu, aby LinkedIn prodal. I díky tomu jsem chtěl nějaké akcie LinkedInu minulý týden koupit. Bohužel jsem to odkládal, protože jsem neměl čas tak dlouho, až už bylo pozdě.

Josef Kadlec a Jan Mühlfeit

Jan Mühlfeit: Mezi řádky čtu ještě něco, co může být velmi zajímavé a možná stejně důležité jako integrace do klíčových cloudových produktů. Jde o to, že na LinkedInu je spousta mladých lidí. Mladá generace Microsoft tolik nepoužívá. Když jsem před rokem a půl odcházel z Microsoftu, doporučoval jsem, že se musí posílit práce se studenty, žáky a mladou generací vůbec. Microsoft tomu sice věnuje dost prostředků, ale je to rozdrobeno do několika divizí. LinkedIn je zajímavá věc, která může mladou generaci Microsoftu přivést. Tento moment vidím jako ohromně významný pro Microsoft. Analytici ani nikdo jiný o tom nepíše, ale já si to myslím. Pracoval jsem s Microsoftem, AIESECem a Junior Achievement, a proto vím, co používají a používali.

Josef „José“ Kadlec: Uvidíme, co se bude dít, protože akvizicí s Microsoftem některé společnosti prakticky skončily. Všichni budou asi znát Nokii, kterou Microsoft koupil a teď celou mobilní divizi maximálně utlumuje. Pokud to však vyjde, tak si myslím, že tato transakce by mohla díky integraci do různých produktů jako MS Explorer, Skype, Office a další přinést ještě větší rychlost získávání nových uživatelů. A to by byla dobrá zpráva pro všechny, kdo LinkedIn aktivně používají.

Jan Mühlfeit: Druhá věc je to, že LinkedIn přestává být jen sociální síť. Pomalu se z něj stává také nástroj pro celoživotní vzdělávání, které je velmi důležité. V souvislosti s využíváním disruptivní technologie často hovořím o disruptivní generaci. To znamená, že mladá generace umí daleko lépe využívat technologie než ta stávající. Co se týče vedení, CEO LinkedInu bude reportovat CEO Microsoftu. Alespoň na začátku se většinou nic nemění, bude to zvláštní divize. Jak se LinkedIn bude dál integrovat do Microsoftu, toť otázka. Jeho akcie nicméně šly nahoru o 50 %, což je skvělé. Akcie Microsoftu zároveň spadly jen o 3 %. Akcie toho, kdo akvíruje, vždy padají, ale zde se jedná jen o malou částku. Myslím si, že trh tuto transakci hodnotí velmi pozitivně.

Josef „José“ Kadlec: Osobně jsem zvědavý ještě na to, jak se změní samotný vývoj LinkedInu. V poslední době je hodně „zabugovaný“. Facebook v tomto hraje úplně jinou ligu – různé formáty reklam, vyladěné uživatelské rozhraní na desktopu i mobilu a za racionální cenu za PPC reklamy. Na druhou stranu nemá to, co má LinkedIn, a to profesní data. Právě to je důvod, proč i v recruitmentu budeme stále multiplatformní, i když jedna síť může mít dominanci podle toho, jaké pozice obsazujete.