Jak vybudovat úspěšný startup na internetu

Rozhovor s Petrou Dostálovou

Jaká jsou tajemství úspěchu na internetu? Co přesvědčí zákazníky, aby přišli na váš portál? Ing. Petra Dostálová se s námi v rozhovoru podělí nejenom o své zkušenosti, ale i chyby, které by již neopakovala.

Petra Dostálová vystudovala Podnikohospodářskou fakultu na VŠE v Praze. Již na studiích se věnovala podnikání na internetu v oblastech internetového obchodování a realit. Vybudovala vzdělávací portál evzdelavani.cz, nyní pracuje v edu teamu na portále jobs.cz. Ve volném čase se věnuje dětem, hraje golf a studuje italštinu.

Petra Dostálová

Q: Jak vnímáš internetové portály v ČR?

A: INTERNET je skvělá platforma, která umožňuje uživatelům - i mně, okamžitě vyhledat informace, zboží, porovnat kvalitu, cenu... Obchodování nikdy nebylo rychlejší a dostupnější.

Q: Petro, ve světě internetových projektů jsi vybudovala několik zajímavých portálů. Jak se pozná, že internetový startup bude úspěšný?

A: Asi tuším, kam tím míříte a děkuji za pochvalu. Ale nemyslím si, že mé projekty mají něco zvláštního. Ba naopak. Za ty roky jsem poznala spousty schopnějších a talentovanějších lidí, kteří pracovali na velice zajímavých a ambiciózních projektech. Nejtěžší je neměnit nastavený směr. Díky tomu většina projektů po rychlém růstu stejně rychle upadá.

Q: V čem je podle tebe problém?

A: I malé české startupy potřebují projektové řízení. Moc se o tom nemluví, ale v zahraničí jde o samozřejmou věc. Zcela zásadní je tu geniální myšlenku zasadit do projektového plánu, držet se rozpočtu, harmonogramu, milníků. Ale tady se to řeší ad-hoc, takže původní záměr ztratí svůj směr a cíl, dostane se do bludného kruhu. Lidé si to neuvědomují a je to veliká škoda.

Q: Jak poznám, že jdu správným směrem?

A: Platí staré pravidlo. Chcete-li něco řídit, musíte to umět měřit.

Q: Jaká jsou podle tebe největší rizika internetových projektů?

A: Demotivace z prvního neúspěchu, častá změna strategie, která projekt definitivně pohřbí. Také přepracovanost a jak jsem říkala, neexistence projektového řízení.

Q: Ale co když si nemohu projektového manažera dovolit?

A: To je právě ono. Většina lidí si pod pojmem projektové řízení představí velkou zasedací místnost, plnou diskutujících manažerů, kteří malují schémata na flipcharty. Projekt manažer může být kdokoliv z týmu startupu. Osvojit základy projektového řízení si může dnes každý – na internetu jsou skvělé knihy, nebo investujte do sebe a absolvujte alespoň krátký kurz. Bez základních principů a znalosti životního cyklu lze projekt dokončit jen stěží.

Q: Jak to bylo s projektovým řízením u tebe?

A: V první fázi jsem byla samouk. Rychlejší i levnější je obrátit se na profesionály z oboru a absolvovat kurz některé z předních metodik. Nedávno jsem absolvovala PRINCE2 od TAYLLORCOX. V portfoliu mají úvody do projektového řízení od 1000,- Kč. Tohle unese každý startup.

Q: Co bychom neměli opomenout směrem k zákazníkům?

A: Většina startupů, eshopů, prostě ecommerce portálů obecně není schopna dát zákazníkovi to, co hledá. To je důvod, proč selhávají. Pokud chtějí řídit svůj růst, musí ho umět měřit. Ale v podmínkách tuzemského internetu se to stále učíme. Úspěch není o nejnižší ceně produktu a největším rozpočtu v PPC kampaních. Vaším prvním a nejtěžším úkolem bude pochopit své uživatele a eliminovat kroky, kterým dostanou to, co hledají.

Q: Jistě je rozhodující i design, jaké zde platí zásady?

A: Na 1. místo patří použitelnost, vždy. Tohle pravidlo si dobře zapamatujte, kvalita grafického zpracování je až na druhém místě. Portál musí stimulovat návštěvníky ke konverzi (pojem, kterým označujeme akci návštěvníka stránek, kterou se splní definovaný cíl webu). A došlo i na slova Marka Prokopa. Jeho vnímání internetu je fantastické. Kdybych dala ještě o trochu víc na jeho rady, bylo by to jenom lepší. Takže Marku, ještě jednou velké díky.

Q: Nějaké tipy a triky, jak nastavit úspěšný obchodní model?

A: Na obchodování je jedna důležitá věc, aby byly spokojené všechny strany. Pouze tehdy funguje dlouhodobě. Baví mě propojovat potřeby uživatelů, jak na straně dodavatele, tak na straně odběratele, a vytvářet tak zajímavou přidanou hodnotu pro všechny.

Q: Co chystáte do zbývající části letošního roku?

A: Letos se zúčastním dvou velkých akcí: MARKETING FESTIVALu v Brně, konference WEB TOP 100 .

Q: Můžete odpovědět na pár rychlých otázek?

  • Oblíbený autor, kniha: Paolo Coelhe
  • Oblíbená hudba (nebo skupina, zpěvák/zpěvačka): Ray Charles, Kryštof
  • Oblíbená činnost: rodina, golf, vaření
  • Kam byste se chtěla podívat: Skandinávie
  • Na co se těšíte: na dovolenou
  • Čeho se bojíte: bojím se o děti
  • Váš největší pracovní úspěch: zatím na něj čekám
  • Vaše motto: Management is doing things right, leadership is doing the right things
  • Oblíbený nápoj: káva
  • Oblíbená rozhlasová stanice: Evropa 2
  • Oblíbený film: Lepší už to nebude
  • Oblíbené místo: doma
  • Oblíbené periodikum: nekupuji, šetřím lesy
  • Oblíbený server: lupa.cz
  • Kým nebo čím byste chtěla být v příštím životě: ráda si to zopakuji sama sebou a s rodinou