50 let DHL – půl století inovativní globální logistiky

Rozhovor s Johnem Pearsonem, generálním ředitelem DHL Express k oslavě
padesátého výročí

John Pearson, generální ředitel DHL Express

San Francisco, 1969 – krátce po té, co Neil Armstrong přistál na měsíci, dostali pánové Adrian Dalsey, Larry Hilblom a Robert Lynn převratný nápad přepravovat dokumenty k zásilkám na nákladních lodích v příručním zavazadle na palubě letadel. To znamenalo, že clení zásilek mohlo začít ještě před příjezdem lodi a tím významně snížilo čas čekání lodi v přístavu. Byl to začátek úplně nového odvětví –
mezinárodního leteckého expresu – a také začátek jedinečné cesty společnosti DHL.

Johne, jsi již mnoho let nedílnou součástí DHL a byl jsi svědkem mnoha milníků. Na co jsi ale obzvláště pyšný?

Před 50 lety společnost DHL způsobila svým nápadem revoluci ve světové ekonomice. A dnes je stále hlavní aspirací skupiny Deutsche Post DHL, světové jedničky v logistice, spojovat lidi na celém světě. Pomocí inovativní logistiky a přepravních řešení jim chceme pomoci zjednodušit jejich každodenní životy,
ať už soukromé nebo profesní.

Jsem součástí této skupiny přes 33 let a mohu zhodnotit mnoho našich vylepšení, která měla trvalý dopad na celé naše odvětví. Testujeme a rozvíjíme nové technologie napříč celým dodavatelský řetězcem, abychom maximálně zefektivnili přepravu a doručení a pomohli našim zaměstnancům v jejich práci. Kromě použití rozšířené reality a robotických řešení jsem obzvláště hrdý na to, že jsme našli nové způsoby doručování do těžko dostupných oblastí.

Náš DHL balíkový dron nám například umožňuje provádět rychlé dodávky léků na vzdálený ostrov na Viktoriině jezeře a náš zákazník v Číně dostává dvakrát denně zásilku důležitých dokumentů. StreetScooter, který jsme sami vyvinuli  a vyrobili, nám navíc umožnil poskytnout včasnou odpověď na výzvy, kterým čelí logistika budoucnosti a ochrana životního prostředí.

V tomto ohledu je jedním z nejdůležitějších problémů současnosti udržitelnost a očekávání týkající se logistiky, která se budou v příštích padesáti letech pravděpodobně dále zvyšovat. Jaký bude přínos DHL v této oblasti z dlouhodobého hlediska?

V roce 2008 se celá skupina zavázala do roku 2020 zlepšit uhlíkovou efektivitu o 30 % ve srovnání s rokem 2007. Tohoto cíle jsme dosáhli již v roce 2016 a etablovali jsme se na trhu jako odborníci na řešení ekologické logistiky. Jako globální společnost máme určitou odpovědnost a děláme vše pro to, aby naše ekologická stopa byla co nejmenší. Z tohoto důvodu chceme do roku 2050 snížit emise spojené
s dopravou na nulu.

Naše cesta už začala a jsem přesvědčen, že tohoto pro naši skupinu významného milníku dosáhneme nejen prostřednictvím velmi ambiciózních cílů, které jsme si stanovili pro rok 2025, ale také prostřednictvím mnoha akcí a kampaní, které během výročního roku spouštíme a které jsou součástí naší strategie „Mission 2050: Zero Emissions“.

Jak tedy DHL slaví své 50leté výročí?

Během celého roku pořádáme pro naše zaměstnance, zákazníky a partnery různé akce. Dětem v SOS dětské vesničce v Kolumbii jsme například věnovali dvě Informační a komunikační centra vybavená moderními počítači, aby děti měli přístup k moderním technologiím a k lepšímu vzdělání. Společně s naším výročím oslavujeme také Beethovenův odkaz a využíváme náš potenciál při přepravě
Beethovenovy výroční výstavy „BTHVN on tour“ (BTHVN na turné) na cestě Německem a Spojenými státy a v roce 2020 také ostatními zeměmi Evropy a Asie.

Každý z našich 100 000 zaměstnanců na celém světě obdržel speciální edici velkoformátové ilustrované knihy popisující historii vzniku DHL. Jako zakládající člen a globální logistický partner Formule E jsme při příležitostí 50. závodu Formule E pro fanoušky zorganizoval online soutěž s názvem „50 momentů, které byly doručeny“. Vítěz, fanoušek z Austrálie, se zúčastnil závěrečného závodu sezóny v USA jako reportér a sdílel své dojmy živě přímo z trati prostřednictvím sociálních médií DHL.

Absolutním vrcholem je ale pro nás kampaň na sázení stromů v rámci turné Bryana Adamse „Shine A Light“, na kterém se podílíme jako oficiální logistický
partner. Společně bychom chtěli být jasným příkladem ochrany klimatu a ve  spolupráci s Bryanem Adamsem, Nadací Arbor Day, Plant-for-the-Planet, WeForest a Taking Root jsme se zavázali zasadit jeden strom za každý prodaný lístek na koncert – v letošním roce je to celosvětově jeden milion stromů. Doposud bylo vysazeno asi 300 000 stromů v nových lesních oblastech v Indonésii, Nicarague, Malawi a USA.