3D tisk se stává mainstreamovým

3D tisk způsobí v příštích dvou letech revoluci ve spotřebitelském chování, a to tím, že se z něj stane rychlejší a hospodárnější způsob výroby pro komerční i domácí použití, a také tím, že spotřebitelům poskytne nové možnosti, jak upravit dle jejich potřeby produkty na základě vlastních dat. Očekává se, že do roku 2020 se trh s 3D tiskem zčtyřnásobí, což znamená, že již v letošním roce se značky budou připravovat na nadcházející změny. Vyplývá to z analýzy globální mediální agentury ZenithOptimedia.

Letos byla předvedena nová technologie CLIP, která je převratná tím, že tiskne předměty stokrát rychleji než tradiční metody. Vědeckotechnické laboratoře Oak Ridge National Laboratory a Cincinnati Incorporated, výrobce obráběcích strojů, vyvíjejí nový systém, který bude tisknout větší předměty 200–500krát rychleji.

3D tiskárny také zlevňují a spotřební zařízení lze koupit již za cenu kolem 10 000 Kč. Spotřebitelskému trhu vévodí Čína s meziročním nárůstem o 173 %. Tyto tiskárny mají omezenou kvalitu a rozmanitost tiskových materiálů, ale jejich význam spočívá v tom, že tato technologie je nyní dostupná pro většinu spotřebitelů.

Přestože domácí tisk se možná v bezprostřední budoucnosti nestane běžným, dramatický pokles poměru cena/výkon u tiskáren střední a vyšší třídy znamená, že malé a střední podniky je brzy budou moci používat ve výrobě. Dle agentury ZenithOptimedia spotřebitelé pravděpodobněji získají ke 3D tiskárnám dočasný přístup, než že by je rovnou vlastnili.

Díky tomu, že mobilní zařízení zachycují více dat než dříve, vznikají také nové příležitosti pro použití osobních údajů k výrobě na míru přizpůsobených produktů. Průkopníkem v této oblasti je zdravotnictví s protézami vytištěnými na 3D tiskárně a objevují se také komerčnější iniciativy. Start-up Sols Systems vytvořil aplikaci, která lidem umožňuje natočit video svých chodidel, s jehož použitím lze poté vznikne dokonale padnoucí vložka do bot. Adidas mezitím začal vyrábět běžecké boty na míru, a kdokoliv tak má možnost vejít do obchodu a nechat si na místě vytisknout boty přesně pro své nohy.

KDY TENTO TREND VZNIKL?

3D tisk existuje od roku 1984, ale až teď se objevují výrazně lepší, rychlejší a levnější tiskárny.

JAKÝ JE JEHO POTENCIÁL?

ZenithOptimedia předpovídá, že tato technologie by v několika příštích letech mohla způsobit převrat v dodavatelských řetězcích a dokonce nám umožnit stahovat a tisknout předměty doma. To výrobě dodá mnohem mobilnější a osobnější povahu.

JAK BY MĚLY ZNAČKY REAGOVAT?

  • Zjistit, jak by mohlo použití 3D tisku optimalizovat výrobní proces a dodavatelský řetězec produktu, aby mohl výrobce rychleji a levněji dodávat výrobky uzpůsobené dle potřeb zákazníka.

  • Zajistit patřičnou ochranu digitálních aktiv 3D tisku, které bude daná firma distribuovat, jelikož vlastnictví musí být zabezpečeno při jakékoliv obchodní aktivitě.

JAK BY TOHO MĚLY ZNAČKY DOSÁHNOUT?

  • Vyhodnotit, jaký typ 3D tisku (použitá technika, materiály a zařízení) by pro výrobu daného zboží mohl být vhodný.

  • Zjistit, jestli by 3D tisk v daném oboru podnikání mohl zastat další roli, jako je například výroba propagačních materiálů.

  • Prozkoumat možnost využití údajů zákazníků za účelem vytvořit návrhy pro 3D tisk, které budou automaticky přizpůsobené danému zákazníkovi.