Zrušte e-maily. Alespoň interně

Thierry Breton je francouzský podnikatel, bývalý profesor Harvard Business School a také bývalý ministr financí Francie. Od roku 2008 je výkonným ředitelem IT společnosti Atos Origin, která zaměstnává 70 tisíc lidí ve více než 40 kancelářích po světě. Patří také k průkopníkům názoru, že e-mail ničí produktivitu organizací a zaměstnanci by jej měli přestat používat. Poté, co sám v práci nepoužíval e-mail již pět let, se rozhodl zavést tuto praxi v celé firmě. Píše o tom server Harvard Business Review.

V roce 2011 oznámil Thierry Breton, že Atos končí s e-mailem. V prohlášení k zaměstnancům a veřejnosti uvedl, že v následujících několika letech chce zcela skoncovat s e-mailem, který znečišťuje pracoviště obrovským množstvím dat a zasahuje i do osobních životů pracovníků. V této snaze není sám, podobných firem přibývá. A dosahují lepších výsledků.

Bez e-mailu jde práce lépe

Na první pohled by se mohlo zdát, že organizace tak velká jako Atos nemůže zrušit e-mail. Ve skutečnosti to však byla právě velikost firmy, co Breton považoval za největší problém v komunikaci a důvod, proč se vzdát interního komunikačního kanálu v podobě elektronické pošty.

Zatím se nepodařilo e-mail zcela zrušit, vzniklo však již asi 7500 online komunit k jednotlivým projektům. Zaměstnanci v nich mohou řešit otázky své práce bez toho, aby jim neustále vyskakovaly příchozí zprávy. Dobu, kdy vstoupí do diskuse, si vybírají sami. Zároveň více komunikují osobně a telefonicky.

Výsledky jsou měřitelné

Celkový objem e-mailů ve firmě se podařilo snížit o 60 %. Zatímco dříve zaměstnanci dostávali v průměru 100 e-mailů týdně, dnes je to maximálně 40. Provozní zisk firmy v roce 2013 vzrostl z 6,5 % na 7,5 %. Zisk na akcii posílil o více než polovinu a administrativní náklady klesly z 13 na 10 %.

Pozitivní vliv omezení e-mailů na výkonnost potvrzují i odborné studie. I když nemůžete jen tak zrušit e-maily, můžete je zkusit kontrolovat jen několikrát denně. Uvidíte, že už jen to bude mít velký přínos pro vaše výkony.

-kk-

Zdroj: Harvard Business Review - zpravodajský portál vydavatelství přední americké obchodní školy Harvard Business School
Zobrazit přehled článků ze zdroje Harvard Business Review