Zakladatel firmy nemusí být nutně dobrým manažerem

Začínající firmy postupem času zjišťují, že schopný zakladatel nemusí být ještě schopným výkonným ředitelem (výjimku tvoří snad jen Microsoft a Bill Gates a Dell a Michael Dell). Ve většině případů bývá nutné tuto odpovědnost někomu předat. Článek přináší tipy, jak učinit tento proces co nejméně bolestivým.

Celá situace většinou probíhá tak, že po počátečním úspěchu začne firma stagnovat. Zaměstnanci hledají viníka a obvykle jej najdou v zakladateli. Ten pak odstoupí (ne vždy dobrovolně) a své místo přenechá profesionálnímu manažerovi. Celá věc však jde řešit i jinak – spoluprací.

Důležité je rozdělit si role. Zakladatel firmy může např. navrhovat změny v plánu podnikání firmy, zatímco výkonný ředitel dohlíží na firemní strategie a pracovní týmy.

Nezbytná je nepřetržitá komunikace mezi oběma vedoucími – některé nepříjemné situace totiž vyžadují radikální řešení (např. propouštění některých členů týmu, kteří jsou příbuznými nebo známými zakladatele), které je třeba prodiskutovat.
Zdroj: Bloomberg Businessweek - portál prestižního amerického týdeníku Business Week a mediální agentury Bloomberg
Zobrazit přehled článků ze zdroje Bloomberg Businessweek