Komunikace s některými lidmi je zkrátka obtížná a je jedno, zda jsou to vaši podřízení či nadřízení. Přinášíme přehled užitečných frází, které pomohou vaší mrzuté protistraně ve vyjednávání více se otevřít a naslouchat. Když se naučíte klidně přesvědčit druhé, váš život bude pohodlnější, radí web addicted2success.com. Jak na to?
1) Uklidněte vztek druhé strany
Když čelíte někomu, s kým není lehká komunikace, musíte počítat s tím, že jeho negativní přístup je často to jediné, jak umí jednat s ostatními. Použijte proto fráze jako:
- Mně se zdá, že…
- Tohle je jen můj názor, ale třeba…
- Možná se pletu, ale…
Za prvé takovou reakcí překvapíte, protože se k nim takto nikdo obvykle nechová. Uklidníte je a utěšíte jejich ego, protože zmíněné fráze uklidní ego každého.
Za druhé jste neřekli, že by dotyčný neměl pravdu a vy jste ji měli (což dotyčný obvykle slýchává). Místo toho připouštíte možnost, že se mýlíte. Díky tomu přestane být defenzivní a vy oba budete více otevřeni řešením, která nabízí ten druhý.
2) Pokuste se porozumět
Nejprve se snažte porozumět a až potom usilujte o to, aby bylo rozuměno vám. Příčinou chování problematických lidí často bývá potřeba, aby je někdo vyslechl. Zkuste následující uklidňující fráze:
- Jen abych si to sám vyjasnil/a…
- Jen bych rád věděl, proč…
Tyto fráze naznačují, že máte opravdový zájem poznat pohled na věc z druhé strany. Problematičtí lidé pak budou méně defenzivní a začnou vám vysvětlovat své stanovisko racionálněji. Budete tak moci zareagovat na jejich skutečné námitky a společně začít pracovat na řešení.
3) Nabídněte, že uděláte svou část práce
Použijte pozitivní přesvědčování, tedy fráze jako:
- Jak vám můžu pomoct?
- Můžu vám to nějak usnadnit?
Tím protistranu vyzvete, aby s vámi hledala konstruktivní řešení a dala vám zpětnou vazbu. Buďte klidní a prostě se ptejte.
-jk-