Úspěch neznamená bezchybnost

Úspěšní manažeři a podnikatelé se dostávají na své pozice především díky tomu, jak nahlížejí na svět. Většinou to není tím, že by měli štěstí a najednou přišli k úspěchu. Ve skutečnosti udělali minimálně stejně chyb jako kdokoli jiný. Rozdíl mezi nimi a méně úspěšnými jedinci je v tom, jakým způsobem na své chyby reagovali.

- Očekávají změny a nepředvídatelné události. Zaměření pouze na jeden výsledek nepomáhá. Vědí, že existuje celá řada možností, které se mohou stát.

- Zklamání jim nevydrží příliš dlouho. Netráví dlouhou dobu přemýšlením o tom, co si myslí druzí nebo jak by mohla jejich chyba působit. Umějí se ze situace poučit a zaměřit svou pozornost tam, kam chtějí dospět. Vidí mnohem více příležitostí než zklamání.

- Cítí kontrolu nad svými životy. Osobní odpovědnost je základem jejich jednání. Pokud se jim něco nepodaří, uvažují o tom, co mohli udělat jinak. Pak posuzují, zda to bylo v jejich silách, nebo ne.

- Neobviňují. Jejich přístup k hodnocení nezahrnuje obviňování. Sledují odpovědnost, ale také chápou, že lidé většinou dělají to nejlepší, co mohou. Vědí, že většina chyb není jen selháním jednoho člověka. Hledají proto odpověď na otázkou, co mohou společně vylepšit.

- Uvědomují si vděčnost za to, co mají. Jejich život není nekonečným honem za něčím větším. Jsou vděční a vědí, že kdyby se soustředili jen na to, co nemají, připadali by si neschopní a měli jen omezenou perspektivu. Pocit úspěchu a vděčnosti otevírá uvažování o dalších možnostech.

- Chtějí udělat něco pro ostatní i pro sebe. Nesoustředí se jen na to, aby získali víc. Chtějí svým přispěním upřímně zlepšit život druhým. Chápou, že úspěch na úkor druhých nepřináší nejlepší spokojenost.

-kk-

Zdroj: HR Tools - americký portál pro manažery lidských zdrojů
Zobrazit přehled článků ze zdroje HR Tools